Skip navigation

Knap tre ud af 10 kender forbindelsen mellem kræft og overvægt

Kun 28 pct. af danskerne kender til sammenhængen mellem overvægt og kræft, viser ny rapport.

Foto: Nationalt Center for Overvægt. Fotograf: Birthe Vembye
Foto: Nationalt Center for Overvægt. Fotograf: Birthe Vembye
Foto: Nationalt Center for Overvægt. Fotograf: Birthe Vembye

I Danmark lever lidt over halvdelen af alle voksne med overvægt. Herunder lever hele 18,5 pct. med svær overvægt. Alligevel kender størstedelen af danskerne ikke visse alvorlige risici ved overvægt.

Det viser ny rapport om danskernes viden om og holdninger til overvægt og sundhed, som Kræftens Bekæmpelse, Sundhedsstyrelsen, Diabetesforeningen, Hjerteforeningen og Nationalt Center for Overvægt står bag.

- Personer med overvægt har en øget risiko for mindst 15 forskellige kræftformer. Risikoen for kræft stiger, jo mere man vejer. Derfor er det foruroligende, at kun 28 pct. af danskerne kender til sammenhængen mellem overvægt og kræft, siger Anne Tjønneland, seniorforsker og professor med speciale i kræftforebyggelse, i Kræftens Bekæmpelse.

Forebyggelse kræver fælles handling
Hele 82 pct. af danskerne svarer, at forebyggelse af overvægt er individets ansvar. Men vores omgivelser, genetik og samfundets strukturer spiller lige så vigtig en rolle, mener Peter Dalum, projektchef i Kræftens Bekæmpelse. Ansvaret for overvægt er komplekst og kan ikke hvile på den enkeltes skuldre alene, understreger han.

- Vi skal huske at stille både kommercielle aktører og beslutningstagere til ansvar. De har nemlig direkte mulighed for at forebygge gennem f.eks. produktudvikling og lovgivning, og hermed gøre en stor forskel.

Tilpas priser og begræns markedsføring
Selvom størstedelen af danskerne placerer ansvaret for forebyggelse af overvægt hos individet, viser rapporten også, at halvdelen af danskerne mener, at Folketinget har et ansvar. Knap seks ud af 10 placerer ansvaret hos fødevareindustrien, og det peger på en anerkendelse af et kollektivt ansvar ifølge Peter Dalum.

- Der er stor opbakning til en række forebyggelsestiltag, som netop bl.a. politikerne og fødevareindustrien kan indføre. Danskerne ser positivt på tiltag som tilpasset priser samt begrænset markedsføring og tydelig ernæringsmærkning af mad- og drikkevarer.

Blandt andet synes fire ud af fem danskere, at det er en god idé at sænke prisen på sunde fødevarer, som f.eks. frugt og grønt, mens omkring to ud af tre mener, det er en god idé at lovgive om begrænsning af reklamer og skjulte reklamer for mad- og drikkevarer med et højt indhold af fedt, sukker eller salt, som er målrettet børn og unge under 18 år.

- Tallene fra rapporten lægger klart op til handling. Danskerne vil gerne have indført tiltag, der er med til at forebygge overvægt. Det bør vi tage seriøst, afslutter Peter Dalum.