Skip navigation

Kræftlinjen: Her ringer folk i deres livs krise

Hvert år ringer tusindvis af danskere for at få hjælp og vejledning – eller måske bare for at få én at tale med. Vi har besøgt holdet bag Kræftlinjen.

Sygeplejerske Hanne Mendel har arbejdet på Kræftlinjen siden 2006. Foto: David Kahr

Stemningen i rummet er fuldstændig rolig, selv om samtalerne er intense. Ved det forreste bord taler en kvinde i telefon. Hun beroliger mennesket i den anden ende:

”Jeg kan sagtens forstå, at du er nervøs. Det er helt naturligt. Men jeg er enig med din læge – en test vil ikke kunne give dig den afklaring, du har brug for.”

Bagved lytter en rådgiver til en længere forklaring om senfølger. Hun og brugeren i den anden ende af røret bliver enige om, at en bandagist nok vil være den bedste til at hjælpe.

I det modsatte hjørne er der gang i en dyb samtale:

”Hmm… ja… det kan jeg godt forstå,” lyder det af og til.

Vi befinder os på Kræftlinjens kontor dybt inde i hjertet af Kræftens Bekæmpelse. Her sidder et team af rådgivere klar 70 timer om ugen til at tage telefonen. Sidste år ringede den mere end 12.500 gange – og hver eneste gang var det et lyttende øre og en vidende sjæl, der samlede røret op.

Læs hele reportagen fra Kræftlinjen:

Her ringer folk i deres livs krise