Skip navigation

Nyt forsøg afslører: Bland selv-posens størrelse gør en stor forskel

Posens størrelse har stor betydning for, hvor meget slik vi blander, viser forsøg.

Du står i supermarkedet og skal købe bland selv-slik med hjem. Du fylder godt i posen, og pludselig står du med et halvt kilo slik i hænderne. For posens store størrelse har snydt dig.

Det sker ikke kun for dig. Det viser et nyt forsøg af Kræftens Bekæmpelse i samarbejde med Rema1000. I løbet af 12 uger solgte 10 Rema1000 butikker bland selv-slik i henholdsvis store poser og mindre poser. Forsøget viste, at der i gennemsnit kom næsten 9 pct. mere slik i de store poser end i de mindre poser. Det blev på 12 uger til 466 kg slik.

- Vi havde på forhånd ikke forestillet os den forskel, men på grund af resultatet har vi netop besluttet at skifte til mindre poser til bland selv-slik. Det flugter med vores fokus på miljø og sundhed. Vi ønsker ikke, at vores kunder køber mere end, de ønsker eller har behov for. Derfor har vi jo heller ikke fx flerstykstilbud, siger Lasse Lindner, kategorichef i Rema1000.

De to forskellige posestørrelser, der blev brugt i forsøget
Indholdet i de store poser var i gennemsnit 339 g slik og i de mindre poser var det 312 g slik.

Slikposer har haft vokseværk

At være verdensmestre i slik er ikke den mest ønskværdige titel. Ikke desto mindre er danskerne verdensmestre i slik med et årligt indtag på 12,3 kg. slik og chokolade pr. person. Dertil kommer kager, is mm. En af grundene til det tvivlsomme verdensmesterskab er de stadig voksende slikposer, både de færdigpakkede og dem til bland selv-slik, mener Susanne Tøttenborg, chefkonsulent i Kræftens Bekæmpelse. Hun uddyber:

- Da mine børn var små, vejede en pose slik 60 gram. Nu er den mindste pose typisk omkring 125 gram, og poser på 400 gram er ikke noget særsyn. Det får os til at spise meget mere slik, for vi spiser ofte, til posen er tom, siger hun.

Lavere pris, større mængde

Forsøget bekræftede ikke overraskende, at prisen også har stor betydning for, hvor meget slik vi køber. I den butik, hvor prisen var 8,95 kr. pr. 100 g, købte den sliksultne kunde i gennemsnit 431 g slik. I butikker med en pris på 11,95 kr. blev der gennemsnitligt købt 311 g.  Det er en forskel på hele 38 pct.

De større portioner får os til at spise mere. Og det kan bidrage til overvægt, der igen øger risikoen for mindst 15 forskellige kræftformer og er en af de vigtigste risikofaktorer for kræft.

- Både producenter og detailhandel spiller en afgørende rolle for, hvor mange usunde varer der ender i indkøbskurven og dermed for vores kostvaner. Derfor har de også et medansvar for folkesundheden i Danmark, siger Susanne Tøttenborg.

Og der er flere muligheder for producenten og detailhandlen for at fremme befolkningens sundhed. De kan f.eks, gøre pakke- og portionsstørrelser mindre, undgå flerstykstilbud på slik, undlade at placere slik rundt i butikken uden for deres almindelige hyldepladser, og begrænse markedsføringen af slik i det hele taget.

Diagram over prisens betydning for slikmængde.
Når prisen på slik falder 25%, stiger den købte mængde med hele 38%.