Mindre modstand end forventet
Beslutningen om at indføre røgfri arbejdstid er blevet taget godt i mod i politiet. Det skyldes blandt andet, at man har trukket på erfaringerne fra Midt- og Vestjyllands Politi, som siden 2021 har haft røg- og nikotinfri arbejdstid.
Her gav man også medarbejderne god tid til at vænne sig til den nye virkelighed, bl.a. ved at inddrage medarbejderrepræsentanter for at sikre en god proces, ved at uddanne sundhedsambassadører og rygestopmentorer.
Da reglerne trådte i kraft den 1. juli 2021, var den modstand, man havde frygtet, stort set ikke til stede, fortæller Lars Kirkegaard, der er stabschef ved Midt- og Vestjyllands Politi.
- Vi havde nok forestillet os, at der ville komme en reaktion. For det at bestemme, om man må ryge eller anvende tobaksrelaterede produkter i arbejdstiden har jo hidtil været op til én selv. Men i dag forventer mange faktisk, at arbejdspladsen har en aktiv rolle i medarbejdernes sundhed. Så da dagen kom, endte vi reelt med at sparke en åben dør ind, fordi langt de fleste syntes, det var en meningsfuld beslutning og at processen havde været god. Det budskab har vi gjort meget ud af, når vi har været ude og tale med andre politikredse og på seminarer, siger Lars Kirkegaard fra Midt- og Vestjyllands Politi.
Der er stadig ansatte, der ryger og bruger tobaksrelaterede produkter i politikredsen – men færre end tidligere og ikke i arbejdstiden. Lars Kirkegaard er meget glad for at se, at de positive erfaringer nu bliver bredt ud til resten af det danske politi, og måske kan inspirere andre arbejdspladser.
- Alle ved jo, hvilke konsekvenser rygning og nikotin har for sundheden. Derfor er det fantastisk at se, at hele politiet nu rykker på denne dagsorden, og viser sig som en moderne statslig arbejdsplads, der tager et ansvar for medarbejdernes sundhed,” siger stabschef ved Midt- og Vestjyllands Politi, Lars Kirkegaard.