Gå til sygdomsliste

Støt kræftsagen

Kun 3 pct. af vores indtægter
kommer fra det offentlige.
Dit bidrag er afgørende.

10-Kampen: Undgå forarbejdet kød og spis endnu flere grøntsager

19-02-2021
Forskning har vist at kød - og især forarbejdet kød - øger risikoen for at udvikle visse kræftformer. Denne uge sætter forebyggelseskampagnen 10-kampen derfor fokus på, hvordan vi kan undgå forarbejdet kød og skære ned på vores generelle kødforbrug - blandt andet ved at kigge lidt nærmere på grøntsagsskuffen i køleskabet.

Micki Cheng og Anne Tjønneland stiller denne uge skarpt på, hvorfor vi skal undgå forarbejdet kød, og hvordan vi finder sundere alternativer

I Danmark er vi glade for kød – både til aftenmaden og som pålæg til frokost. Tal peger på, at vi i gennemsnit spiser knap 52 kilo kød om året. Men kød – og i særdeleshed forarbejdet kød – øger risikoen for at udvikle kræft i tyk- og endetarmen. Hvert år rammes omkring 5.000 danskere af netop disse to kræftformer.

Undlad og skær ned
Forarbejdet kød er ikke kun kødpålæg, men er også produkter som bacon, pølser og hamburgerryg. Når kødet bliver tilberedt, saltet, modnet, røget eller behandlet på anden måde, for at forbedre smagen eller holdbarheden, så er det forarbejdet.

Bliv klogere på, hvad der er forarbejdet kød

En svær, men vigtig kostomlægning
Det sundeste er helt at lade være med at spise forarbejdet kød samt ikke at spise mere end 350g kød fra okse, svin og lam om ugen. Men for mange er det at spise kød hver dag en fast forankret vane, og kød er også en stor del af vores madkultur i Danmark. Derfor er det en kostomlægning, som mange kan have svært ved.

En af dem, der synes, at det er svært, er 10-kampens vært Micki Cheng. Denne uge tager han derfor en snak med Kræftens Bekæmpelses forskningsleder i Kost, kræft og helbred, Anne Tjønneland, om, hvad forarbejdet kød egentlig er, og hvorfor det er så slemt.

10-kampen hjælper med inspiration
I den kommende uge bliver 10-kampens deltagere præsenteret for gode råd til, hvordan man kan blive mere bevidst om sine kødvaner, samt hvordan man finder inspiration til de grønnere alternativer til madpakken og middagsbordet. De rette opskrifter kan hjælpe os til at mindske vores kødforbrug, men flere grøntsager har faktisk også en forebyggende effekt i sig selv - blandt andet i forhold til kræft i mund, svælg og strubehoved.

Spis mindst 300g grønt om dagen
Med til at give lidt grøn inspiration er tv-vært og -kok Anne Hjernøe.

Der vil altid være en sundhedsmæssig gevinst i at skære ned på, hvor meget kød og forarbejdet kød man spiser, men der er mange veje til, hvordan man kan gøre. Det guider 10-kampen til.

Vælg en strategi, der passer til dig
For nogle er det lettest at starte med at lave lidt om på yndlingsopskrifterne, så noget af kødet erstattes med grøntsager. For andre er det vejen frem at skære ned på antallet af måltider med kød eller at få flere dage med fisk eller kylling, i stedet for kød fra svin, okse og lam. Når det gælder madpakkerne, er en god hovedregel, at vi skal kende råvarerne. Hvis vi kun lægger det på brødet, som vi selv har tilberedt - for eksempel de kogte kartofler og kyllingen fra dagen før - så ved vi, hvad der er i vores mad, og hvordan det er tilberedt.