Gå til sygdomsliste

Støt kræftsagen

Kun 3 pct. af vores indtægter
kommer fra det offentlige.
Dit bidrag er afgørende.

Danskerne er glade for fuldkorn – og det er godt for sundheden

04-09-2019
Danskerne er vilde med fuldkorn, og gennem de seneste 15 år er forbruget kun gået opad. Ifølge nye tal spiser over halvdelen af danskerne i dag den anbefalede mængde, og det er godt nyt for vores sundhed.

Der er mange nemme og lækre måder at få nok fuldkorn hver dag. På billedet er vist et eksempel. Foto: Fuldkornspartnerskabet

At spise fuldkorn er noget af det vigtigste, man kan gøre for sin sundhed i forhold til kosten.

Julie Munk Andersen, Kræftens Bekæmpelse

Det er især takket være klassikerne havregryn og rugbrød, at over halvdelen af deltagerne i en ny dansk befolkningsundersøgelse lever op til anbefalingerne for hvor meget fuldkorn, man har brug for. Og det er især de unge under 30 år, som er gode til at vælge fuldkornsprodukter. Her spiser 56 pct. den anbefalede mængde fuldkorn. 

Det viser nye tal fra Kræftens Bekæmpelses befolkningsundersøgelse ’Kost, kræft og helbred – Næste Generationer’, som omfatter mere end 38.000 danskere over 18 år.

Og det er en gevinst for sundheden at vælge fuldkorn på tallerkenen. Det forklarer videnskabelig assistent Julie Munk Andersen fra Kræftens Bekæmpelse, der har bidraget til forskningen: 

– At spise fuldkorn er noget af det vigtigste, man kan gøre for sin sundhed i forhold til kosten. Lige som indtaget af fuldkorn er steget, er vores viden om de gavnlige effekter det også, og vi ved nu, at fuldkorn er med til at mindske risikoen for kræft i tarmen, for sukkersyge (type 2 diabetes) og for hjertekar-sygdomme, siger hun. 

Myndighederne anbefaler, at vi spiser 75 gram fuldkorn for hver 10 mega joule – et udtryk for hvor meget energi vi samlet set får fra kosten – hvilket for de fleste svarer til omkring 75 gram fuldkorn om dagen. Resultater fra den nye befolkningsundersøgelse viser faktisk, at deltagerne i gennemsnit spiste 82 gram fuldkorn pr. 10 mega joule – altså mere end det anbefalede.

Fuldkorn findes i dag i mange produkter. Rugbrød er måske et af de mest kendte men også lyst brød kan indeholde fuldkorn fra fuldkornshvedemel. Foto: Colourbox

Stigning de seneste 15 år
Tallene viser imidlertid også, at det ikke er alle i befolkningen, der spiser nok fuldkorn. De, der i forvejen har problemer med sundheden, spiser mindre end den anbefalede mængde.

– De af undersøgelsens deltagere, som er overvægtige, dyrker for lidt motion eller ryger, er samtidig dem, der har sværest ved at leve op til fuldkornsanbefalingerne, siger Julie Munk Andersen. 

Men selv om der altså stadig er plads til mere fuldkorn i en del danskeres hverdag, er vi dog generelt godt med i Danmark, hvor vi spiser langt mere fuldkorn, end man gør de fleste andre steder i verden. 

– Selvom rugbrød og havregryn har været faste bestanddele af den danske madkultur i århundreder, oplevede vi et kraftigt fald i fuldkornsindtaget, før den positive udvikling for alvor fik fat. Tidligere undersøgelser har vist, at i 2004 var det kun seks pct. af danskerne, der levede op til anbefalingerne om, hvor meget fuldkorn bør fylde i kosten. Siden da er det gået fremad. I 2011-2013 var der 30 pct. af danskerne, der spiste den anbefalede mængde fuldkorn, og nu har kurven altså krydset de 50 pct., hvis man måler på de mange danskere, der indgår i vores nye undersøgelse, siger Julie Munk Andersen.

...i dag er det både let og billigt at få fat i fuldkornsprodukter, som samtidig smager godt

Projektchef Gitte Laub Hansen, Kræftens Bekæmpelse

Sammen om fuldkorn

En af årsagerne til, at danskerne i dag har så højt et forbrug af fuldkorn, skal blandt andet findes i, at det er blevet nemt at finde gode produkter med fuldkorn. 

Det siger projektchef Gitte Laub Hansen fra Kræftens Bekæmpelse, som deltager i Fuldkornspartnerskabet – en offentlig og privat sammenslutning af aktører, der arbejder sammen for at øge danskernes indtag af fuldkorn. Fuldkornspartnerskabet har blandt andet udviklet det orange fuldkornslogo, som man kan gå efter, hvis man gerne vil have de produkter, som indeholder meget fuldkorn: 

– Da Fuldkornspartnerskabet så dagens lys for 10 år siden, var der kun omkring 150 produkter på supermarkedernes hylder, som indeholdt nok fuldkorn til at kunne få det orange fuldkornslogo. Tallet er nu oppe på 1.000, og i dag er det både let og billigt at få fat i fuldkornsprodukter, som samtidig smager godt, siger Gitte Laub Hansen.

Læs mere om Kræftens Bekæmpelses anbefalinger om at spise sundt

Sådan får du nok fuldkorn

Hvis morgenmaden står på en skålfuld havregryn eller müsli, og man derudover i løbet af dagen får et par skiver rugbrød, så er man allerede godt dækket ind i forhold til at få nok fuldkorn, forklarer Gitte Laub Hansen. Men man behøver slet ikke stoppe der. Rigtig mange produkter findes i en fuldkornsversion: Brød, pasta og ris kan findes i fuldkornsversioner og danne grundlaget for eksempelvis fuldkornssandwich, fuldkornspasta til kødsovs eller en god rugbrødsmad.

Hvis du vil vide mere om fuldkorn og se opskrifter med fuldkorn, så besøg Fuldkornspartnerskabets hjemmeside

Logo viser vej

Vil man vælge de varer, som har et højt indhold af fuldkorn, kan man kigge efter det orange fuldkornslogo, som gør det nemt at vælge fuldkorn.

Fuldkornslogoet sikrer, at varen har et højt indhold af fuldkorn. Det betyder, at alle kornets dele er med, også kim og skaldelene, hvor de fleste fibre, vitaminer og mineraler sidder. Fuldkorn kan være helt, knækket eller malet til mel, men uanset formalingsgraden rummer det stadig alle de vigtige næringsstoffer, som et korn består af.

Herudover stiller fuldkornslogoet krav til passende indhold af fedt, sukker, salt og kostfibre i varerne.

Hvem er Fuldkornspartnerskabet

Fuldkornspartnerskabet er et samarbejde mellem Fødevarestyrelsen, Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen, Diabetesforeningen samt en række fødevarevirksomheder og detailhandel, der arbejder sammen for at få danskerne til at spise mere fuldkorn.