Gå til sygdomsliste

Støt kræftsagen

Kun 3 pct. af vores indtægter
kommer fra det offentlige.
Dit bidrag er afgørende.

Danskerne trampede løs: Kampagne gav millioner af cykelture

12-12-2018
Den nationale cykelkampagne ’Ta’ cyklen Danmark’ fik os i dén grad op på pedalerne. Resultatet er mindst 21 mio. cykelture og en samfundsmæssig gevinst på over 372,7 mio. kr.
Foto: Ta' Cyklen Danmark

Illustration fra Ta' Cyklen Danmark

Vind i håret, gang i benene og et bedre helbred. Og samtidig en flot bonus til samfundsøkonomien. Danmarks første nationale cykelkampagne var i dén grad en succes, viser evalueringer, som nu er klar. Mange millioner cykelture er blandt resultaterne af kampagnen Ta´ Cyklen Danmark, der favnede kommuner, sundhedsorganisationer og transportvirksomheder. Det primære element var cykel-app’en ’Ta’ cyklen’. Den motiverede os i dén grad til at cykle og tracke vores cykelture. Derudover var der flere lokale events og et højt engagement på sociale medier. 

Den lille indsats i hverdagen har stor sundhedsmæssig effekt

Ta´ Cyklen-app’en blev downloadet af mere end 36.000 danskere og brugt flittigt i hele landet, hvor der blev nedlagt masser af kilometer på cykelstierne.

I de to år, kampagnen kørte, cyklede danskerne mindst 21 mio. flere cykelture, viser beregninger fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU). Et flot resultat set i lyset af, at danskerne i gennemsnit cykler 800 mio. cykelture om året.

Læs rapporten fra DTU med beregningeraf cykelture: 

Ændringer af cykling og holdninger i forbindelse med Ta' Cyklen-kampagnen

Ta´ Cyklen Danmark er et godt eksempel på, hvordan en fælles indsats kan få danskere til at cykle mere i hverdagen. Ifølge Sundhedsprofilen 2017 er behovet og lysten der. Faktisk vil hver tredje dansker gerne vil motionere mere.

- Det kræver ikke livsændringer at hoppe på cyklen. Hvis vi skruer lidt op for motionsknappen i hverdagen, kan det gøre en stor sundhedsmæssig forskel på lang sigt, siger Mette Lolk, som er forebyggelseschef i Kræftens Bekæmpelse.

Regelmæssig fysisk aktivitet forebygger nemlig en række alvorlige sygdomme f.eks. hjerte-kar-sygdomme, type 2 diabetes, metabolisk syndrom, overvægt og en række kræftsygdomme, herunder brystkræft, livmoderkræft og tyktarmskræft (Kilde).

Samtidig er fysisk aktivitet en vigtig faktor for forebyggelse af overvægt, som i sig selv øger risikoen for 13 kræftformer (Kilde).  

Ta’ Cyklen Danmark har ud over de mange cykelture givet et samfundsøkonomisk overskud på mindst 372,7 mio. kr.

Gevinsten skyldes først og fremmest, at cykelturene gav en forbedret sundhed og en forlænget levetid. Samfundsøkonomien er beregnet af Statens Institut for Folkesundhed, der har lavet en såkaldt cost-benefit analyse.

Læs mere om de samfundsøkonomiske beregninger i rapporten fra Statens Institut for Folkesundhed: 

Evaluering af Ta' Cyklen Danmark

Vi bør tage ved lære af de gode resultater fra kampagnen, mener Klaus Bondam, som er direktør i Cyklistforbundet. Både sundhedsmæssigt og samfundsøkonomisk er der gevinster at hente i at fastholde motivationen hos cyklisterne og give dem nogle gode rammer.

- Det er afgørende at blive ved med at investere i dansk cykelkultur – både i cykelstier og cykelkampagner. Der er god grund til at fremme danskernes sundhed via aktiv transport. Derfor skal vi blive ved med at arbejde for, at der kommer flere penge til god og sikker cykelinfrastruktur. Det er afgørende for, at cyklister ikke holder op med at cykle, siger Klaus Bondam. 

Læs meget mere om Ta' Cyklen og den store evalueringsrapport:

Ta' Cyklen Danmark - evaluering af projekt, kampagne og partnerskab

Om partnerskabet Ta’ Cyklen Danmark

Bag Ta´ Cyklen Danmark stod et partnerskab mellem Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen, Diabetesforeningen, Cyklistforbundet, Movia, DSB, Odense Kommune, Aarhus Kommune, Middelfart Kommune og Frederiksberg Kommune.

Partnerskabets formål var at få flere til at cykle i hverdagen, og kampagnen løb over to år fra marts 2015 til juni 2017.

Projektet blev støttet af Nordea-fonden med et beløb på 5,8 mio. kr. og Vejdirektoratets cykelpulje.

Så godt virkede kampagnen
  • Ta´ Cyklen-app’en blev downloadet af mere end 36.000 danskere
  • Kampagnen fik danskerne til at cykle mindst 21 mio. flere cykelture
  • Kampagnen har givet et samfundsøkonomisk overskud på mindst 372,7 mio. kr.