Gå til sygdomsliste

Støt kræftsagen

Kun 3 pct. af vores indtægter
kommer fra det offentlige.
Dit bidrag er afgørende.

Dokumentationen vokser: Motion mindsker risikoen for kræft

15-08-2016
Fysisk aktivitet kan være med til at forebygge 13 kræftsygdomme. Det viser en ny undersøgelse, der er den hidtil største om emnet. Resultaterne understøtter Sundhedsstyrelsens anbefaling om, at vi skal have en halv times motion om dagen.

Voksne anbefales at være fysisk aktive mindst 30 minutter om dagen med moderat til høj intensitet. Børn skal være aktive i 60 minutter.

Det er for længst bevist. Fysisk aktivitet mindsker risikoen for at blive ramt af kræft i bryst, livmoder, og tarm. Derudover tyder forskning på, at det også gælder for kræft i mave, spiserør, nyre og blære. At det forholder sig sådan bekræfter et stort amerikansk studie offentliggjort i tidsskriftet JAMA Internal Medicine. Det viser samtidig, at fysisk aktivitet formentlig virker forebyggende på endnu flere kræftsygdomme.

Gitte Laub Hansen, der er projektchef og arbejder med forebyggelse i Kræftens Bekæmpelse, kalder studiet interessant og velgennemført.   

- Studiet underbygger kraftigt vores viden om, hvad det betyder for kræftrisikoen at være fysisk aktiv i fritiden. Vi har længe kendt til, at fysisk aktivitet forebygger kræft i bryst, livmoder og tarm, men kun med så store befolkningsgrupper som i dette studie, kan vi sige noget om de mindre hyppige kræftformer og der, hvor der er svagere sammenhænge, siger Gitte Laub Hansen.

I studiet er der samlet data fra 12 amerikanske og europæiske studier af sammenhængen mellem kræft og fysisk aktivitet. I alt indgår 1,4 millioner mennesker i alderen 18-98 år, som har svaret på spørgsmål om, hvor meget de bevæger sig, og derefter er de blevet fulgt i gennemsnitligt 11 år. På det tidspunkt havde knap 187.000 fået konstateret kræft. 

Det, der skal til, svarer til 30 minutters fysisk aktivitet om dagen, men al motion tæller, så lidt er bedre end ingenting, siger projektchef Gitte Laub Hansen.

30 minutter hver dag

Ifølge studiet kan fysisk aktivitet mindske risikoen for i alt 13 kræftsygdomme, og det kræver hverken hård motion eller mange daglige timer, før der ses en effekt.

- Forskellen mellem de mindst og mest aktive er ikke som forskellen mellem den totalt inaktive og elitesportsudøveren. Det, der skal til, svarer til anbefalingerne om 30 minutters fysisk aktivitet om dagen. Al motion tæller, så lidt er bedre end ingenting, siger Gitte Laub Hansen.

For to kræftsygdomme viste sammenhængen sig at være modsat, men det skyldes formentlig andre forhold. Det gælder dels for modermærkekræft, hvor fysisk aktive ofte er mere i solen. Dels for prostatakræft, hvor forskerne fandt en lille øget risiko, men den sammenhæng, mener de, skyldes, at aktive mænd hyppigere lader sig PSA-teste, og derfor opdages flere tilfælde.

De præcise årsager til, at fysisk aktivitet forebygger kræft, er ikke endeligt afklaret, men en del af forklaringen er, at fysisk aktivitet giver en bedre regulering af hormonbalancen og stofskiftet. Formentlig ligger en del af forklaringen også i, at fysisk aktivitet modvirker overvægt og dermed indirekte mindsker risikoen for kræft. Der blev dog justeret for vægt i studiet, og herefter var der fortsat tydelige sammenhænge mellem 10 ud af 13 kræftformer. Der blev også justeret for rygning.

Det viser undersøgelsen:

Sammenlignet med de mindst aktive, havde de mest fysisk aktive:

  • 42 pct. lavere risiko for kræft i spiserøret
  • 20-27 pct. mindre risiko for kræft i lever, lunger, nyre, mave, urinvejene og myeloid leukæmi
  • 10-16 pct. mindre risiko for kræft i tyktarm, hoved-hals, endetarm, blære og bryst samt knoglemarvskræft.
Inspiration til at blive mere fysisk aktiv

Hver tredje dansker bevæger sig for lidt – og mange vil gerne bevæge sig mere. Det kan du gøre ved at:

  • Tage cyklen i hverdagen – og få ekstra motivation med ’Ta’ Cyklen’ appen
  • Tage trapperne i stedet for elevatoren
  • Finde en sport som passer til dig og gør dig glad - og som du får dyrket regelmæssigt