Gå til sygdomsliste

Støt kræftsagen

Kun 3 pct. af vores indtægter
kommer fra det offentlige.
Dit bidrag er afgørende.

Kræftens Bekæmpelse rykker træningen hjem i stuerne

05-04-2021
Corona-pandemien har ikke været god for danskernes aktivitetsniveau. Især de danskere, der tilhører en sårbar gruppe har under corona levet mere isoleret med begrænset adgang til træning og motion. Derfor rykker Kræftens Bekæmpelse og fire andre organisationer nu træningen helt hjem i stuerne foran TV’et.
Kræftens Bekæmpelse rykker træningen hjem i stuerne

Vær med til TV-træning på DK4 hver dag kl. 10.00 de næste 12 uger. Foto: Mads Fabricius

Savner du også dine faste gå-makkere, fællesskabet i kræftrådgivningen eller den ugentlige tur i svømmehallen? Så er du ikke alene. Det seneste år med Covid-19-restriktioner, har gjort det udfordrende at træne sammen. Det manglende fællesskab har også betydet, at mange ikke dyrker deres ugentlige træningshold og derfor træner mindre end tidligere.

Særligt svært er det for de danskere, som har været nødt til at holde sig mere isoleret og som konsekvens er blevet mere inaktive. Derfor er Kræftens Bekæmpelse sammen med Ældre Sagen, Hjerteforeningen, Dansk Firmaidrætsforbund og TrygFondens Center for Aktiv Sundhed, gået sammen i et partnerskab, der bringer træningen hjem foran skærmen. Nu kan du se ’Vi træner’ på DK4 – en træning, hvor alle kan være med.

Tv-træning giver flere aktive minutter
Alle aktive minutter tæller, når det kommer til bevægelse og forebyggelse af kræft. Fysisk aktivitet mindsker risikoen for kræft i bryst, livmoder og tarmen – og samtidig er fysisk inaktivitet en selvstændig risikofaktor for udvikling af kræft. Så selvom ens faste træningshold er aflyst, er det stadig afgørende at bevæge sig hver dag og træne i løbet af ugen, for al bevægelse tæller.

- Flere undersøgelse peger på, at restriktionerne under Corona-pandemien, har udfordret danskerne i at få nok træning ind i hverdagen. At alle hold er blevet aflyst, har gjort det svært for de fleste at holde fast i de gode træningsvaner. Tv-træningen kan selvfølgelig ikke erstatte fællesskabet med ens træningsholdet, men er oplagt til at holde kroppen i gang hjemmefra, siger Hanne Munk Scheller, seniorprojektleder i Forebyggelse & Oplysning i Kræftens Bekæmpelse.

Det vigtigste med tv-træningen er, at alle kan være med, og at træningen har en høj kvalitet. Så hvis man lever isoleret og ikke kan komme ud til de genåbnede tilbud, er træningen foran fjernsynet et godt alternativ.

Hanne Munk Scheller, seniorprojektleder i Kræftens Bekæmpelse.

’Vi træner’ gør det nemt for alle at være med, uanset alder, fysisk form og udgangspunkt. Træningen tager kun 20 minutter. Den består af funktionelle øvelser, som kan gøres hårdere og nemmere og har stor effekt på kondition, styrke og balance.

- Det vigtigste med tv-træningen er, at alle kan være med, og at træningen har en høj kvalitet og en stor effekt på kroppen. Jeg kan godt være bekymret for de sundhedsmæssige konsekvenser som fysisk inaktivitet og stillesiddende timer har for danskernes sundhed. Så hvis man lever isoleret og ikke kan komme ud til de genåbnede tilbud, er træningen foran fjernsynet et godt alternativ, siger Hanne Munk Scheller.

Træning er ekstra vigtigt for de danskere der har eller har haft kræft
Postdoc og fysioterapeut Gunn Ammitzbøll som forsker i fysisk aktivitet og senfølger efter kræft hos Center for Kræftforskning er glad for, at træningen bliver bragt hjem i stuerne.

- For alle danskere har det været svært nok at holde sig aktiv under corona-nedlukningen. For kræftoverlevere og kræftpatienter kan det være endnu mere udfordrende at holde sig aktiv på grund af behandling eller senfølger af behandlingen. Tab af muskelmasse og udholdenhed går ekstremt hurtigt, når man bliver inaktiv, siger Gunn Ammitzbøll, og fortsætter:

- Det kræver ikke mere end et tryk på fjernbetjeningen at deltage i TV-træningen. Som kræftoverlever er man i forhøjet risiko for andre sygdomme, som f.eks. hjerte-kar sygdomme, og her kan fysisk aktivitet have en stærk og positiv indvirkning. Derfor håber jeg, at TV-træningen kan motivere flere til at komme op af sofaen og bevæge kroppen hjemme i stuerne.

Kræftens Bekæmpelse har sammen med de øvrige partnere bag TV-træningen på DK4, været i tæt dialog med TV-træner Louise Rosenby Morales for at sikre, at træningen er for alle, og kan udføres hjemme i stuen uanset alder, niveau og fysisk form.

’Vi træner’
  • Hvad: 12 ugers TV-træning på DK4
  • Hvornår: Alle hverdage kl. 10.00. Vi starter 2. påskedag – mandag den 5. april
  • Hvor længe: 20 minutters TV-program med inspiration til 14-16 minutters effektiv træning per gang
  • Hvem træner: TV-træner er fysioterapeut Louise Rosenby Morales, der ejer Kerteminde Fysioterapi & Idrætsklinik
  • Louise Rosenby Morales kommer på pædagogisk vis med instruktioner, og alle er i stand til at følge med hjemme i stuen. Pulsen kommer op, og musklerne bliver styrket
  • Træningsprogrammet er det samme for en uge ad gangen – niveauet stiger løbende fra mandag til fredag
  • TV-programmet er finansieret med støtte fra Slots- og Kulturstyrelsen (pulje til kultur-, idræts- og foreningsaktiviteter til sårbare, udsatte og ældre under corona-krisen)

Træn med Louise Rosenby på www.dk4.dk 

Bevæg dig med Landsindsamlingen

Du kan også få brudt de inaktive vaner med en gåtur for kræftsagen. Søndag den 11. april holder Kræftens Bekæmpelse landsindsamling. En rute tager to – tre timer, og udover at du gør noget godt for kræftforskning, forebyggelse og gratis hjælp til patienter og pårørende, får du også rørt dig.

Meld dig som indsamler på www.indsamling.dk

Tips til at komme i gang
  • Træn sammen, hver for sig: Selvom træningsholdet ikke kan mødes, kan det være en god ide at aftale, at I træner sammen, hver for sig. Aftal hvilke dage I sammen tænder for tv’et og træner – og følg op med et telefonopkald bagefter
  • Træn så meget med, som du kan: Det er vigtigt at lytte til kroppen under træningen. Så respekter smerter og træn så meget, som du kan holde til. Også færre minutters træning gør en forskel
  • Planlæg træningen og skriv det i din kalender
  • Hav en stol klar, inden træningen går i gang
  • Træningen kræver ikke udstyr, men mange af øvelserne udføres på en stol, så hav den klar
  • Gå en tur, hvis du ikke når din træning
Partnerskabet ’Et aktivt Danmark – igen’

Ældre Sagen, Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen, Dansk Firmaidrætsforbund og TrygFondens Center for Aktiv Sundhed har siden sommeren 2020 samarbejdet for at skabe nye motionsmuligheder for udsatte målgrupper.

Organisationerne er bekymrede for deres medlemmers, brugeres og hele samfundets sundhed på grund af langtidskonsekvenserne af nedlukningen. En analyse fra Idrættens Analyseinstitut (IDAN) viser, at idrætsdeltagelsen blandt voksne danskere er faldet fra 61 pct. i 2016 til 57 pct. i 2020.

Partnerskabet har især fokus på ældre, sårbare og de udsatte – dem, som er isoleret uden ret meget fysisk kontakt til andre, og dem, der udelukkende arbejder hjemmefra og herved er afskåret fra det daglige fællesskab.