Børn, unge og markedsføringspres
Rapporten viser det samlede markedsføringspres for usunde fødevarer i digitale medier, det offentlige rum og i supermarkederne.
Kræftens Bekæmpelse har lavet optællinger af den markedsføring for usunde mad- og drikkevarer, som unge udsættes for i digitale medier, byrummet og i supermarkederne i deres helt almindelige hverdag. I alt kan det blive til mellem 33.000 og 66.000 gange i løbet af et år.
De fem optællinger dækker det markedsføringsmiks, som bruges til at øge salget, Tilbudsaviserne viser kædernes ugentlige tilbud, bl.a. rigtigt mange for usunde mad- og drikkevarer. En række af disse tilbudsvarer leveres i farvestrålende kartoner på displaypaller med topskilte og får en fremtrædende placering i butikkerne - i indgangspartiet, ved kassen og i gangarealer. Desuden kan der være markedsføring i form af konkurrencer eller influencerindhold på de sociale medier, og i gadebilledet ser man måske reklamer ved busstoppesteder eller på skiltning uden for butikken. De påvirker de unges forbrug af usunde fødevarer.
Læs rapporten her