Inspiration til forældremøder, når børnekræft bliver en del af klassefællesskabet
Forældregruppen i klasser berørt af børnekræft kan spille en vigtig rolle for familier med kræftsyge børn. Det gælder både i det syge barns klasse og i klasser, hvor et barn har en syg søskende. Find her på siden inspiration til, hvordan du kan inddrage klassens forældre – på forældremøder og ved kontakt i hverdagen.
Inddrag forældrene i klassen
I klasser berørt af børnekræft efterspørger mange forældre, at skolen informerer om forløbet, og om hvad klassen taler om. Det gør dem tryggere i at kunne tale med deres eget barn, og det gør det lettere for dem at støtte op om barnet, familien og klassefællesskabet – også over tid.
Informér og opdatér jævnligt
Over tid kan opmærksomheden på sygdomsforløbet og forståelsen fra omgivelserne falde. Derfor er det en stor hjælp for forældrene i klassen – og dermed klassens børn – at de indimellem bliver opdateret på situationen i familien. Somme tider ønsker familierne selv at gøre det, andre gange kan I aftale, hvornår og hvad, du kan skrive til forældrene.
Nogle forældre kan for eksempel tro, at når det syge barn er i skole igen, er behandlingen afsluttet. Når barnet herefter ikke er i skole over længere tid, kan det skabe uro og utryghed, da forældrene tolker det som, at der er noget galt.
Måske er det relevant at sende videoen ud efter noget tid igen? Særligt i de behandlingsforløb, der varer længe, kan det være relevant.
Videoer til forældrene
Videoerne nederst på siden henvender sig henholdsvis til forældregruppen i klasser med et kræftsygt barn og i klasser, hvor et barn har en syg søskende. Få herunder inspiration til, hvordan du kan bruge videoerne til at inddrage klassens forældre.
Husk, at få tilladelse fra det syge barns familie til at tale om deres forløb og situation i klassen. Det samme gælder, hvis du vil sende videoen ud til forældregruppen.
Vis videoen på et forældremøde
Du kan bruge den relevante video på et forældremøde, hvor I sammen taler om, hvilke råd, der giver mening for jer.
Invitér den ene af det syge barns forældre med til mødet. Det giver mulighed for, at forælderen kan sætte egne ord på forløbet og for, at de øvrige forældre hører om forløbet fra tætteste hold. Ofte skaber det et grundlag for åbenhed, tillid og tæt samarbejde, som kommer alle i klassen til gavn.
Hvis ikke det er muligt at have en forælder med, er det vigtigt, at I har fået familiens tilladelse til, at I taler om dem og deres barns situation i klassen.
Se og del videoerne med klassens forældre
Herunder er videoer til både forældre i klasser, hvor et barn har kræft og til forældre i klasser, hvor et barn har en søskende med kræft. Se videoerne igennem før du viser eller deler dem med forældrene i din klasse. Og husk tilladelse fra det syge barns familie.
Hvis det ikke er muligt at samle klassens forældre til et møde, kan du efter aftale med det syge barns familie sende videoen ud til forældregruppen. Det kan eventuelt være sammen med et par linjer fra familien, hvor de kommenterer på rådene i videoen eller skriver mere om deres konkrete situation. Del videoen med forældrene ved at kopiere dette link til siden rettet mod forældregruppen: www.cancer.dk/boernekraeft/foraelder-i-klassen/
Skriv gerne, hvis familien eller du har konkrete opfordringer eller om beskeden alene er til orientering og information.
Brug app til at aftale praktisk hjælp
Med appen 'Sammenholdet' kan man oprette et netværk, hvor man kan koordinere opgaver som madlavning, børnepasning og transport - og familien kan opdatere sit netværk på, hvordan det går. Hent 'Sammenholdet' gratis her: