Gå til sygdomsliste

Sårbare kræftpatienter kan stadig få hjælp trods corona

28-03-2020
Når Kræftens Bekæmpelses frivillige navigatorer hjælper sårbare kræftpatienter, tager de normalt gerne med til samtaler på hospitalet. Det kan de ikke nu på grund af corona-epidemien, men heldigvis kan navigatorerne alligevel støtte patienterne – nu med telefonen som vigtigste hjælpemiddel.
Frivillige navigatorer fra hele landet er samlet til temadag i efteråret 2019.

Kræftens Bekæmpelses frivillige navigatorer hjælper stadig sårbare kræftpatienter under coronaepidemien - blot på afstand. Her er alle landets frivillige navigatorer samlet i efteråret 2019. Foto: Katrine Nedenskov Madsen.

- Der er ting, vi plejer at hjælpe kræftpatienterne med, som vi ikke kan lige nu. Vi kan ikke tage med på hospitalet eller komme på besøg derhjemme. Men vi kan stadig hjælpe gennem telefonen, fortæller 64-årige Krista Ølgod, der er frivillig navigator i Randers.

Gennem Kræftens Bekæmpelses landsdækkende navigator-tilbud kan kræftpatienter, der har et lille netværk eller af andre grunde har særligt behov for støtte, få tilknyttet en frivillig navigator.

Krista Ølgod, frivillig navigator i Randers.

Krista Ølgod har arbejdet som sygeplejerske i 40 år og blev frivillig navigator for fire år siden, da hun stoppede på arbejdsmarkedet. Privatfoto.

Bisidder og tovholder

Navigatoren hjælper patienten godt igennem kræftforløbet ved f.eks. at hjælpe med at holde styr på aftaler, være bisidder ved lægesamtaler eller få styr på boligsituation og økonomi. En støtte, der stadig er vigtig for patienten, selv om der lige nu er en særlig situation i Danmark på grund af corona.

Krista Ølgod er netop nu ved at afslutte sit forløb med en kræftpatient, der er igennem sit kræftforløb. Krista har blandt andet hjulpet kvinden med at få plads i en plejebolig og med at genetablere kontakten til et familiemedlem, som kvinden ikke havde talt med i mange år.

- Vi hjælper ofte patienten med at få genskabt noget netværk. Mange af de kræftpatienter, vi møder, har enten slet intet eller et meget sparsomt netværk. Så det er vigtigt for os, når vi skal afslutte et forløb, at vi ikke efterlader patienten i et tomrum. Vi arbejder altid med at forsøge at genskabe netværket, enten familiemedlemmer eller ved at hjælpe videre til besøgsven-tjenester og lignende, fortæller Krista.

Det giver mening for mig at være navigator. Jeg kan fortsætte med at bruge min faglige viden, og jeg kan bidrage til samfundet ved at hjælpe mennesker med behov for det. Det har jeg det rigtig godt med.

Krista Ølgod, frivillig navigator.

Trygheden er vigtig

Lige nu får omkring 15 kræftpatienter i Århus- og Randersområdet støtte af en frivillig navigator. Her er Jette Lyngholm koordinator for navigatortilbuddet, og hun fortæller, at det bliver godt modtaget af både patienter og navigatorer, at de lige nu ikke kan mødes personligt.

- Vi gør meget ud af at forklare, at vi gør det for at beskytte hinanden bedst muligt, og det er der en stor forståelse for. Og så er vi heldigvis allerede meget vant til at hjælpe patienterne ved telefonsamtaler og sms’er, fortæller Jette Lyngholm.

- Det vigtigste er, at vores kræftpatienter stadig har os som en livline, de kan ringe til. At de stadig har trygheden ved, at vi er der for dem og følger dem. Så betyder det ikke så meget, at det er på telefonen. Vi har også ind imellem haft kræftpatienter, der kun ønskede den telefoniske kontakt. Så det kan sagtens lade sig gøre. Og vi er klar til at hjælpe, hvis der sårbare kræftpatienter, som har behov for støtte fra en navigator, siger Jette Lyngholm.

Jette Lyngholm, navigatorkoordinator i Århus- og Randersområdet.

- Det vigtigste er at kræftpatienter fortsat har en livline. At de ved, at de kan ringe til os, siger Jette Lyngholm, koordinator for navigatortilbuddet i Århus- og Randersområdet. Privatfoto.

Vi kan meget på telefonen

Krista Ølgod er glad for, at hun er så langt i forløbet med den kræftpatient, hun hjælper i øjeblikket, at det er uproblematisk at fortsætte kontakten per telefon.  

- Vi taler også med vores patienter i telefonen, når der ikke er coronaepidemi. Vi ringer til kommunen og hvem der nu er behov for at tale med. Så ad den vej kan vi heldigvis gøre meget. Men det er klart, at du får en anden kontakt, når du sidder ansigt til ansigt med et menneske. Det er også med til at give en god fornemmelse af, hvad der kan være behov for at få hjælp til, når vi opstarter et navigatorforløb, siger Krista Ølgod.

Hun håber derfor, at der ikke går for lang tid, før navigatorerne igen kan mødes med patienterne. 

Navigator – hjælp og støtte i kræftforløbet

Kræftpatienter med særligt behov for støtte kan få tilknyttet en frivillig navigator hos Kræftens Bekæmpelse, som støtter dem i kræftforløbet. Det kan f.eks. være patienter, som ikke har nære pårørende og som har brug for hjælp til at overskue de mange aftaler, undersøgelser og behandlinger.

Navigator-tilbuddet er landsdækkende.

Tilbuddet er stadig aktivt under coronaepidemien, blot er det ikke muligt for navigatoren at tage med til lægesamtaler eller mødes med patienten i denne periode.

Tøv derfor ikke med at kontakte Kræftens Bekæmpelse ved behov for støtte fra en navigator.

Navigator - få støtte af en bisidder