Delte 'lorte-kort' ud: Frivillige brugte humor til at sætte fokus på screening for tarmkræft
De nye materialer fra kampagnen ’Syn dig selv' bruger humor og bil-lingo for at gøre det lettere at tale om tarmkræftscreening – især med mændene.
- Jeg har et lorte-kort til dig.
Sådan indleder Helle Søgaard med et smil snakken med de mange forbipasserende ved Fredensborg Slotsmarked. Det får de fleste til at kigge undrende, og når Helle så følger op med at fortælle om meningen med ’lorten’, så er samtalen i gang.
Og inden samtalen er ovre, har Helle og de andre frivillige fra Fredensborg Lokalforening fået uddelt kørelakridser og mindet deres medborgere om at få tjekket alle rørene, som Helle siger med et glimt i øjet.
Det er en god tre-trins-raket: Væk interesse, fortæl om meningen og afslut med en lakridsæske, der kan ligge i bilen og minde om at få taget hjemmetesten.
’Lorte’-kort og quizzer skaber nysgerrighed og dialog
Helle er frivillig i Fredensborg Lokalforening og har været med til at tage initiativ til, at lokalforeningen skulle have fokus på tarmkræftscreening ved årets Slotsmarked. Hun fortæller, at de nye ’Syn dig selv’-materialer er enkle og til at gå til, og det er let at briefe de andre frivillige om opgaven, fordi budskaberne er klare.
Til lyden af den traditionsrige Helsingør Pigegarde strømmer folk denne septemberdag forbi standen, der med både quiz, mini-toilet, kaffe og kage vakte stor interesse.
Ikke mindst på grund af det ihærdige arbejde fra Fredensborg Lokalforening, som med store smil stod klar til at tale om den vigtige undersøgelse for tarmkræft, som mange – især mænd – desværre ikke får taget.
Mini-toilet, kørelakridser og en vigtig snak
Også i Roskilde er der samme septemberdag opstået en god rigtig mulighed for at få en snak med borgerne om screening for tarmkræft. Der er nemlig Sundhedsdag i byen, og det summer af nysgerrighed foran det lille telt med Kræftens Bekæmpelses logo. Her står Lene Østergaard-Jensen, frivillig i Roskilde Lokalforening, klar med pjecen i hånden og et smil til de forbipasserende.
Det var Lene selv, der tog initiativet til at have materialerne med ud på Sundhedsdagen, og hun mærker tydeligt, hvordan de fungerer som samtalestartere.
- Det er sjove materialer at have med ud til arrangementer, og jeg synes, det er fedt, at der er noget, der henvender sig til mænd - for det er altså dem, der har brug for et kærligt skub, siger hun.
Hun har lagt mærke til, at humoren i kampagnen og materialerne vækker nysgerrighed hos de forbipasserende.
Inde i teltet står mini-toilettet fyldt med kørelakridser, og når Lene rækker en lille æske frem, følger der altid en kommentar med – og så var vejen banet til en snak om noget, der ellers kan være lidt svært at tale om.
- Senere på efteråret har jeg planer om at tage materialerne med ud til erhvervsbyggemarkeder en tidlig morgen. Der er mange mænd i branchen, som vi gerne vil nå, og her er materialerne helt oplagte at bruge, siger Lene.