Gå til sygdomsliste

Spørgsmål og svar om onlinerådgivning

  • Hvad er onlinerådgivning?

    Onlinerådgivning er en samtale med en rådgiver, som foregår online på Internettet via ’Skype for Business’. Du behøver ikke at installere programmet på din PC, Smartphone eller Tablet forinden, men du kan blive bedt om at installere et såkaldt ’plug-in’, før forbindelsen kan etableres. Det tager som regel kun få sekunder.

  • Hvorfor onlinerådgivning?

    Hvis du f.eks. ikke har mulighed for at møde op i en af vores lokale kræftrådgivninger, kan onlinerådgivning være en oplagt mulighed. For nogle er det rart at få sat ansigt på den rådgiver, man taler med - det kan gøre samtalen mere tryg, når man ser den, man taler med.

  • Hvilken type rådgivning kan man få online?

    Du kan få den samme type rådgivning, som i vores øvrige rådgivningstilbud, men i en onlinesamtale via Skype kan man se hinanden på skærmen. Det kan være en fordel, hvis I er flere tilstede.
     
    Det er dog ikke muligt at have egentlig øjenkontakt, eftersom kameraet sidder placeret uden for skærmen (det vil ofte se ud som om, at den man taler med, kigger væk). Rådgiveren kan også få brug for at skrive et notat eller søge oplysninger, og vil i så fald også være nødt til at kigge væk. Det kan forstyrre oplevelsen, men er altså ikke udtryk for manglende interesse for din situation, og erfaringsmæssigt vænner man sig hurtigt til dette.

  • Hvordan foregår onlinesamtalen?

    Det eneste du skal gøre er at trykke på det link, der er i mødeinvitationen, som vi sender til dig pr. mail. Herefter kobles du op til rådgiveren på en sikker forbindelse. OBS! Samtalen bliver IKKE optaget, og vi gemmer ikke oplysningerne fra samtalen bagefter.

  • Kræver det særligt udstyr for at deltage i onlinesamtalen?

    Ja, din PC, Smartphone eller Tablet skal være udstyret med et kamera og mikrofon. Desuden skal du sikre dig, at du befinder dig et sted, hvor internetforbindelsen er god, da du ellers vil opleve, at lyd og billede forringes. Det er en fordel hvis du har et headset med mikrofon, så uvedkommende ikke kan lytte med på samtalen. Alternativt må du sørge for at du kan være uforstyrret, mens vi taler sammen.
     
    Til at etablere en sikker forbindelse over Internettet anvender vi programmet ’Skype for Business’. Det kræver, at vi har din (og evt. andre deltageres) mailadresse, da opkoblingen til onlinesamtalen foregår via et link, som vi sender i en mail. ’Skype for Business’ fungerer med de fleste browsere. Hvis du ikke i forvejen benytter programmet, vil du blive bedt om at installere et såkaldt ’plug-in’, det sker helt automatisk, når du accepterer anmodningen.

  • Kan flere deltage i samtalen?

    Ja, du kan godt have pårørende med i samtalen. Hvis de befinder sig et andet sted end dig, så skal vi have deres e-mailadresse, så vi kan sende invitationen til selve samtalen til dem også. Det er rart at for rådgiveren at vide på forhånd, hvem der deltager i samtalen, så han/hun kan forberede sig bedst muligt.

  • Hvorfor skal jeg først udfylde en formular?

    Formularen er nødvendig for at vi kan komme i kontakt med dig og lave en konkret aftale om tidspunkt for onlinesamtalen og informere dig om de praktiske forhold.

  • Hvorfor skal jeg oplyse hvad jeg gerne vil tale med rådgiveren om?

    Det er frivilligt om du vil oplyse dette, men dine oplysninger kan hjælpe os til at matche dig med den rådgiver, som bedst har mulighed for at hjælpe i situationen.

  • Tekniske problemer

    Trods de bedste intentioner oplever vi af og til tekniske problemer. Det skyldes som oftest at dataforbindelsen er for ustabil, men kan også skyldes fejl på din opsætning. Vi har derfor brug for dit telefonnummer, så vi evt. kan ringe dig op og forsøge at afhjælpe problemerne. Hvis dette ikke lykkes indenfor nogle minutter, må vi evt. gennemføre samtalen på anden vis fx ved at ringe over telefonen.

Gå til tilmeldingsformular:
Onlinerådgivning'