Kaloriemærkning er nem at indføre

08-06-2015
Guidelinene for kaloriemærkning for fastfood mm. er brugbare og nyttige for forbrugerne. Det har været ukompliceret og uden negativ effekt på indtjeningen at implementere lignende mærkning i England og Australien. Tydelig kaloriemærkning i købsøjeblikket er afgørende for at kunderne lader kalorieindholdet indgå i deres overvejelser. Det er nogle af konklusionerne fra seminaret om kaloriemærkning d. 27. maj i Diabetesforeningen.
Seniorkonsulent i Kræftens Bekæmpelse, Susanne Tøttenborg

Den videnskabelige dokumentation for effekten af kaloriemærkning er god, og jo længere tid der går, jo bedre virker det, siger Susanne Tøttenborg.

Seniorkonsulent i Kræftens Bekæmpelse, Susanne Tøttenborg gennemgik anbefalingerne, baggrunden og dokumentationen for effekten af kaloriemærkning. Konklusionen var, at

  • Forbrugerne ønsker og har behov for kaloriemærkning på menutavler, fordi de stadig oftere spiser mad uden for hjemmet
  • Kaloriemærkning får kunderne til at bestille og spise færre kalorier
  • Anbefalingerne er brugbare og meningsfulde for forbrugerne og enkle og sikre for kæderne
  • Kaloriemærkning er et vigtigt tiltag for at forebygge overvægt og dermed kræft, hjerte-karsygdomme og diabetes 2

Se Susanne Tøttenborgs præsentation

Se anbefalinger for Kalorier på menuen

Teknisk direktør Anita Kinsey, Pret A Manger UK

Sæt kalorier på menuen frivilligt i stedet for at vente på lovgivning og nyd godt af NGO’ernes og pressens velvilje, siger Anita Kinsey.

Teknisk direktør Anita Kinsey, Pret A Manger UK fortalte om kædens kaloriemærkningsrejse og konkluderede bl.a.:

  • Det var nemt at gøre
  • Det var relativt billigt
  • Deres kunder kunne lide det
  • Det ansporede dem til at revurdere deres produkter
  • Det påvirkede ikke salget negativt

Se Anita Kinseys præsentation

Julie Anne Mitchell, direktør i Australian Heart Foundation, New South Wales

Gør oplysningerne tilgængelige og samarbejd med myndigheder og ngo’er, siger Julie Anne Mitchell.

Julie Anne Mitchell, direktør i Australian Heart Foundation, New South Wales (NSW) division fortalte om det fejlslagne, frivillige Heart Foundation Tick-program (en slags nøglehullet på spisesteder) og lovgivningen om obligatorisk kilojoulemærkning for i NSW i 2012. Konklusionen var, at kilojoule mærkning

  • Tydeligt giver forbrugeren næringsoplysninger i købsøjeblikket
  • Kan medføre en nedgang i salget af kilojoule
  • Kan øge forståelsen af ”dagligt energiindtag”
  • Er gennemførligt for konceptstyrede kæder
  • Kan spille sammen med andre tiltag for at gøre det sunde valg det nemme valg

Se Julie Anne Mitchells præsentation

Kontorchef i Fødevarestyrelsen, Else Molander

Hvis I kaster jeg ud i det, hvad vi håber I gør, vil vi gerne vejlede jer, siger Else Molander.

Kontorchef i Fødevarestyrelsen, Else Molander, gennemgik lovgivningen og de generelle kontrolprincipper for fødevarekontrollen. Else Molander konkluderede, at

  • Kaloriemærkning giver forbrugeren bedre mulighed for at foretage et valg på et oplyst grundlag
  • Mærkningen er velegnet på alle retter lavet ud fra en standardopskrift
  • Der er ikke politisk stemning for en obligatorisk ordning

Se Else Molanders præsentation