McDonald’s indfører kaloriemærkning

12-02-2020
Nu kan McDonald’s kunder se kalorieindholdet på burgere, pommes frites, sodavand mm., når de bestiller på kædens digitale bestillingsskærme. McDonald’s følger dermed anbefalingen om, at kunderne får den oplysning i købsøjeblikket. Kaloriemærkning er et effektivt tiltag i forebyggelsen af overvægt, da det får kunderne til at bestille mad og drikkevarer med færre kalorier.

4-kløveret er glade for, at McDonald’s nu har indført kaloriemærkning. I første omgang er det på de digitale bestillingsskærme, hvor de fleste bestillinger ifølge McDonald’s gennemføres. Sådanne skærme findes i 77 af kædens 88 restauranter. McDonald’s giver dermed deres kunder en hjælpende hånd, så de kan lade kalorieindholdet indgå i deres købsovervejelser.

Undersøgelser viser nemlig, at det er umuligt at huske eller gennemskue kalorieindholdet i fastfood, cafémad, takeaway og to go-kaffe, som fylder mere og mere i danskernes hverdag. Et stort forbrug af fastfood øger risikoen for overvægt og dermed også for type-2 diabetes, hjerte-kar-sygdomme, kræft og over 40 andre sygdomme. Flere end halvdelen af voksne danskere har overvægt, og hvis udviklingen fortsætter, vil tallet være steget til 66 % i 2045.

4-kløveret har i mange år arbejdet for at få kæderne til at oplyse kalorieindholdet sammen med prisen på menutavler, bestillingsskærme og andre steder, hvor kunderne tager beslutning om, hvad de vil spise og drikke. Det ønsker flere end 6 ud af 10 danskere ifølge danske undersøgelser.