Skip navigation

Kendt kunstner designer støtteplakat for børn ramt af kræft

Kunstner Ole Aakjær sælger plakat til støtte for kampagnen Kræft er ikke for børn

Kunstner Ole Aakjær og influenceren Mie Isaksen er gået sammen om at skabe et meget ambitiøst indsamlingsresultat med en støtteplakat til fordel for børn og unge ramt af kræft.
Kunstner Ole Aakjær og influenceren Mie Isaksen er gået sammen om at skabe et meget ambitiøst indsamlingsresultat med en støtteplakat til fordel for børn og unge ramt af kræft.

Den verdenskendte Vejle-kunstner Ole Aakjær sætter torsdag en limited edition plakat med titlen LOVE & HOPE til salg. Plakaten er kun til salg i 24 timer, og al overskuddet går til kampagnen ”Kræft er ikke for børn”, som Kræftens Bekæmpelse står bag.

Den farvestærke plakat udtrykker hudløshed, kærlighed og håb. Om sin motivation for at bidrage siger kunstneren:

- I Danmark har vi nogle af verdens bedste forskere, men kræftforskning koster mange penge. Det er min ambition, at jeg i fællesskab med alle dem, der vælger at købe en plakat, kan indsamle et kæmpestort beløb til dette uendeligt vigtige arbejde. Og netop følelsen af at kunne udrette noget stort i fællesskab med andre er enormt motiverende. Alene kan man ikke alverden, men måske kan man få råd til at købe en plakat til 600 kroner og så gøre noget stort sammen, siger Ole Aakjær.

Ole Aakjær er internationalt kendt for sine store karakteristiske akvareller med kvinder i flere lag og med et væld af symboler og ledetråde. 

Kunst kan skaffe millioner til gode formål

Det er ikke første gang, Ole Aakjær stiller sin kunst til rådighed for et godt formål. I 2022 stod han og hustruen Susan bag en støtteplakat til fordel for kvinder og børn i det krigshærgede Ukraine. Den plakat blev på rekordtid solgt i 6000 eksemplarer, og det lykkedes ægteparret at rejse mere end 3,5 mio. kr. til Unicefs arbejde i Ukraine.

- Jeg elsker tanken om, at min kunst kan bidrage på en helt konkret måde til noget rigtig godt. Med denne plakat fokuserer jeg på børns ret til liv. Passivitet kan drive mig til vanvid, og omvendt giver denne slags praktiske projekter mig en følelse af, at jeg kan gøre en positiv forskel, siger Ole Aakjær.

Ole Aakjær og influenceren Mie Isaksen er gået sammen om at skabe et meget ambitiøst indsamlingsresultat med støtteplakaten. De to har kendt hinanden længe og arbejdet sammen flere gange. Mie Isaksen samler selv ind på sine egne platforme på de sociale medier, hvor hun også vil slå et slag for plakaten.

Kendte samler ind

Kræftens Bekæmpelses kampagne ”Kræft er ikke for børn” arrangerer hvert år i uge 23 indsamlingsugen #KræftErIkkeForBørn, hvor kendte influencere, erhvervsprofiler og som noget nyt i år også sportsstjerner går sammen om at samle ind til børn og unge berørt af kræft. Sidste år blev der i løbet af indsamlingsugen samlet mere end 1 mio. kr. ind.

Hvert år får 380 børn og unge under 25 år kræft, og 50.000 børn lever med en kræftsyg mor eller far.