Ros til udskældt system
I 1987 var al hospitalernes information om patienterne samlet i gammeldags papirjournaler. Samme år blev retten til aktindsigt i egen journal lovfæstet. Men det var i Mathias’ tilfælde ikke noget, der blev taget i brug fra dag ét.
- Journalen var beregnet for lægens øjne – bestemt ikke patientens. Så jeg havde kun lægens ord at forholde mig til, når jeg skulle forstå min sygdom, husker han.
Når den støt voksende brune mappe med journalen skulle transporteres fra afdeling til afdeling, blev Mathias imidlertid bedt om at bære den. Og en dag tog han chancen:
- Jeg kan huske, hvordan jeg sneg mig ud på toilettet og kiggede i den – uden at forstå særligt meget. Men jeg havde et enormt behov for mere information. Så der sad jeg og forsøgte at bladre det hele igennem, da bunken pludselig gled ned på gulvet. Jeg prøvede desperat at samle papirerne i den rigtige rækkefølge, men det blev det rene kaos, husker han med et grin.
I dag er al information om Mathias’ sygdom samlet online på Sundhedsplatformen, som han kan logge på med MitID fra sin telefon eller computer.
- Den platform har været meget udskældt i medierne. Men for mig som patient er den dagligt et fantastisk redskab. Jeg får en ægte indsigt i min egen situation, fortæller han.
Når Mathias får taget en blodprøve på Rigshospitalets klinik, kan han tre timer senere se resultaterne hjemme i sin egen stue. Og det er kommunikeret på en måde, som han forstår.
- Det giver mig en følelse af at være på niveau med min egen sygdom. Når jeg skal til samtale med lægen, kan vi springe den indledende snak om resultaterne over – vi kan bruge tiden meget mere effektivt, og jeg får svar på alle mine spørgsmål, forklarer han.
Systemet holder samtidig styr på alle aftaler og mødetider. Og det oplever Mathias også som en stor forbedring.
- I 1987 var det markant anderledes. Jeg kunne sidde i timevis og vente på en scanning, og det er virkelig ikke særlig sjovt, når man er syg. Det var blevet bedre i 2007. Men i dette forløb har jeg maksimalt siddet i ti minutter efter aftalt mødetid, før jeg kom til. Sikke en forbedring!