Kræft er ikke for børn: Indsamlingsugen er skudt i gang
I uge 23 samler kendte profiler ind til kræftramte børn og unge.
Hvert år får 450 børn og unge under 25 år i Danmark konstateret kræft – og næsten 50.000 børn lever med en kræftsyg mor eller far.
Derfor står Kræftens Bekæmpelse for syvende gang i træk bag indsamlingsugen #KræftErIkkeForBørn, hvor en række kendte profiler bruger deres tid, stemme og netværk til at støtte børn og unge berørt af kræft.
Forskellige måder at bidrage
En af de særlige ting ved indsamlingsugen er, at det står deltagerne frit for, hvordan de vil samle ind. Nogle vælger at dele personlige historier, andre laver konkurrencer, sætter mål for deres indsamlinger – eller finder på kreative udfordringer, som engagerer deres netværk.
- Det er noget af det mest fantastiske ved indsamlingsugen – at deltagerne hver især bruger deres egne styrker, idéer og platforme til at gøre en forskel. Jeg glæder mig helt vildt til at se, hvad de finder på i år. Det bliver både rørende, sjovt og inspirerende at følge med, siger kampagneleder for ’Kræft er ikke for børn’, Lise Atzen.
Kendte og nye ansigter
Indsamlingsugen samler kræfter fra både erhvervslivet, sportens verden og influencerverdenen. I alt tæller deltagerne 41 - en god blanding af debutanter og gengangere fra tidligere, som hver især har et mål om at indsamle 25.000 kr.
Blandt de nye ansigter er den fremtrædende figur i den danske og internationale marketingbranche, Rasmus Houlind, CXO hos Agillic. Han har selv været ramt af modermærkekræft og ved, hvor voldsomt det påvirker både én selv og ens nærmeste.
- Det fik mig til at tænke over, hvad det ville betyde for mine børn og min familie, hvis jeg en dag ikke var her længere. Det gør sagen personlig for mig og umulig ikke at støtte op om, fortæller han.
Desværre står Rasmus ikke alene med sine oplevelser. Også OL-guldvinderen, Danmarks største sejlsportsprofil, Anne-Marie Rindom, har haft kræften tæt på. Flere i hendes familie og vennekreds har været ramt, og det har efterladt et stærkt ønske om at gøre en forskel.
- Ingen skal stå alene i en svær tid. Derfor er jeg med i indsamlingsugen for andet år i træk, og jeg glæder mig til at sætte fokus på kampagnen Kræft er ikke for børn, siger hun.
Du kan følge med i deltagernes indsamlinger på sociale medier under hashtagget #KræftErIkkeForBørn eller se mere her: Indsamlingsugen