Spring navigation over

Kræftens Bekæmpelse undersøger muligheden for at lancere egen solcreme

Foreningen vil sikre midler til bl.a. forebyggelse af kræft i huden.

I bl.a. Australien og New Zealand har man gode erfaringer med at skaffe midler til forebyggelse gennem salg af egne solcremer. Foto: Tomas Bertelsen

Danmark ligger blandt de lande i verden med den højeste forekomst af modermærkekræft. Gennem de seneste 30 år er antallet af tilfælde af både modermærkekræft og anden hudkræft steget markant. 

De primære årsager til modermærkekræft er overdreven soldyrkning og svære solskoldninger, mens den vigtigste årsag til almindelig hudkræft er solens ultraviolette stråler

Kræftens Bekæmpelse har i mange år arbejdet målrettet for at bremse udviklingen med den stigende forekomst af kræft i huden – blandt andet gennem oplysningsindsatser og kampagner, som har været finansieret via salg af solcreme i samarbejde med eksterne partnere.

- Vi har en klar ambition om at styrke forebyggelsen af kræft i huden, og derfor undersøger vi nu muligheden for at rejse midler til denne indsats gennem salg af vores egne solcremeprodukter af høj kvalitet, siger Ken H. Andersen, fundraisingdirektør i Kræftens Bekæmpelse.

Inspirationen kommer blandt andet fra kræftforeningerne i Australien og New Zealand, Cancer Council Australia og New Zealand Cancer Society, som begge har gode erfaringer med at skaffe midler til forebyggelse gennem salg af egne solcremer.

- Ved selv at stå for salget sikrer vi, at hele overskuddet går direkte tilbage til kræftsagen, samtidig med at vi giver befolkningen mulighed for effektiv beskyttelse mod solens skadelige UV-stråler, siger Ken H. Andersen.

Tilmeld dig et nyhedsbrev

Du kan få nyheder direkte i din indbakke om livet med kræft, kræftforskning, forebyggelse eller nyt fra frivillige. Find det nyhedsbrev, der passer til dig og dine interesser.

Overblik over nyhedsbreve