Gå til sygdomsliste

Støt kræftsagen

Kun 3 pct. af vores indtægter
kommer fra det offentlige.
Dit bidrag er afgørende.

10-kampen sætter denne uge fokus på fuldkorn

12-02-2021
Fuldkorn har vist sig at kunne mindske risikoen for blandt andet tarmkræft, type 2 diabetes og flere hjertekarsygdomme. Danskerne spiser heldigvis mere fuldkorn end de gjorde for blot 15 år siden, men mange har stadig brug for inspiration til, hvordan de får mere af det gode med i kosten. Derfor stiller forebyggelseskampagnen 10-kampen denne uge skarpt på fuldkorn.

Micki Cheng og Lasse Skjønning Andersen laver denne uge mad med fuldkorn

Forbruget af fuldkorn er steget de sidste 15 år. Faktisk spiser over halvdelen af os den anbefalede mængde på mindst 75 g fuldkorn dagligt. Det er godt, for et højt indtag af fuldkorn har en beskyttende effekt mod blandt andet tyk- og endetarmskræft. For mange er det havregrynene om morgen og rugbrødsmadderne til frokost, som udgør en stor del af deres indtag af fuldkorn. Men fuldkorn er meget mere end det.

Lav mad med en grødekspert
Denne uge tager vært for 10-kampen, Micki Cheng, på besøg hos Lasse Skjønning Andersen, som er indehaver af restaurantkæden GRØD. Her får Micki inspiration til retter, der er fyldt med lækre fuldkornsprodukter – både til morgen-, middags- og aftensmaden.


Hvad er fuldkorn egentlig?

At noget er fuldkorn vil sige, at alle kornets dele er med, også kim og skaldelene, hvor de fleste fibre, vitaminer og mineraler sidder. Det har ikke betydning om fuldkornene er hele, knækkede eller malet til mel. Det vigtigste er, at alle de vigtige næringsstoffer, som et korn består af, er med.


10-kampen guider til gode opskrifter

I 10-kampen bliver du den kommende uge guidet igennem fuldkornsjunglen og får gode tips og tricks til, hvordan du kan sikre dig, at din kost indeholder mere af det gode fuldkorn. Både når du går i supermarkedet, men også når du skal lave mad derhjemme.

Hold øje med Fulkornslogoet
Blandt andet kan du holde øje med det orange fuldkornslogo, når du køber ind. Rundt omkring i supermarkederne findes der nu over 1.000 varer, der har fuldkornsmærket på. Når du køber dem, er du sikker på, at det du køber både består af en god mængde fuldkorn, men også et passende indhold af fedt, sukker, salt og kostfibre.

Tilmeld dig 10-kampen her