Gå til sygdomsliste

Støt kræftsagen

Kun 3 pct. af vores indtægter
kommer fra det offentlige.
Dit bidrag er afgørende.

10-kampen sætter fokus på alkohol og rygning

05-03-2021
I den kommende uge sætter forebyggelseskampagnen ’10-kampen’ fokus på to vigtige områder, når vi taler om forebyggelse af kræft: Alkoholforbrug og rygning. Begge er ofte forbundet med noget socialt og begge genererer stor debat, når snakken falder på de knap så gode vaner. Men ikke desto mindre er både alkohol og rygning kræftfremkaldende.

Micki Cheng og Anna Thygesen tager en snak om danskernes alkoholvaner og -kultur. Foto: Laban

Over 800.000 danskere vurderer selv, at de drikker mere end Sundhedsstyrelsens ugentlige anbefalinger på maksimum syv genstande for kvinder og 14 genstande for mænd. For mange er alkohol et vigtigt element, når vi samles i festligt lag, eller når  hverdagen og weekenderne skal være lidt ekstra hyggelig.

Kollektivt gruppepres?
Selvom flere ønsker en sundere alkoholkultur, så oplever både unge og ældre, at det kan være svært at indgå i sociale fællesskaber eller situationer, hvis man ikke drikker alkohol. Faktisk er det kun fire ud af 10 danskere der oplever, at vi har en kultur, hvor det er okay at sige nej tak til alkohol. Det er derfor relevant at se vores alkoholvaner og -kultur efter i sømmene og se, hvad vi kan lave om på.

Hvordan taler vi om det og ændrer på det?
Micki Cheng, vært for 10-kampen, tager en snak med kommunikationsrådgiver Anna Thygesen, om hvordan man kan tale om at drikke mindre alkohol, uden en løftet pegefinger og uden at støde nogen.

Det skal være lettere at takke nej
Den kommende uge prøver 10-kampen at bryde tabuet så småt og byder på gode råd til at blive mere opmærksom på, hvor meget vi drikker, og hvordan vi kan holde os under lavrisikogrænserne. Og selvfølgelig er der også hjælp at hente i form af opskrifter på lækre og spændende drikke, uden alkohol .

Se opskrifterne


Sundhedsmissionen – en podcastserie om sundhed og vaner
I 2020 lancerede Kræftens Bekæmpelse podcast serien ’Sundhedsmissionen’, der taler sig vej gennem junglen af sundhedsråd og sætter fokus på, hvad det egentlig er der virker, hvis vi gerne vil  forbygge kræft. Der er afsnit om alt fra HPV-vaccinen til solbeskyttelse og kost - og der findes flere afsnit om alkohol.

Du finder alle de gratis podcasts her

Hvor meget alkohol bør vi højst drikke?

Sundhedsstyrelsens anbefalinger er:

  •  Drik ikke mere end maks. syv genstande om ugen for kvinder og maks. 14 for mænd
  • Stop før fem genstande ved samme lejlighed
  • Undgå alkohol, hvis du er eller ønsker at blive gravid
  • Børn og unge under 16 år bør ikke drikke alkohol
  • Unge mellem 16 og 18 år bør drikke mindst muligt – og stoppe før fem genstande ved samme lejlighed
  • Ældre bør være varsomme med alkohol


Drop tobakken

En anden vane, som for mange også er bundet op på idéen om at hygge, er rygning. Rygning er dog den vane, der skader vores sundhed mest. Hvis ingen røg, kunne vi forebygge hvert femte kræfttilfælde.

Uanset om man ryger hver dag eller en gang imellem, så skader det kroppen. Til gengæld er der mange gevinster ved at blive røgfri – de første allerede efter 20 minutter, hvor ens blodtryk og puls vil falde til normalt niveau.

For at blive klogere på, hvordan et rygestop kan være et middel til at opnå noget, du ønsker, mødes Micki med psykolog Merete Mærsk fra Kræftens Bekæmpelse. Se med, og hør, hvorfor hun sammenligner rygestop med at lære at cykle.

Få hjælp til at stoppe med at ryge
Du kan enten ringe til Stoplinien på telefon 80313131 eller finde hjælp i den gratis app "E-kvit". E-kvit er et rygestopprogram med hjælp og støtte til at skære ned eller helt kvitte cigaretterne. Med appen får du blandt andet: 

  • Gode råd og støtte fra en måned før din stopdato og op til et år efter
  • Et netværk, hvor du kan dele erfaringer med andre i et rygestopforløb
  • Tips og råd til udfordringer i rygestop
  • En oversigt over, hvor mange penge du har sparet

Du finder E-kvit her