Gå til sygdomsliste

Støt kræftsagen

Kun 3 pct. af vores indtægter
kommer fra det offentlige.
Dit bidrag er afgørende.

10-kampen: Sid mindre stille

12-03-2021
En ting er fysisk aktivitet og træning, når vi skal forebygge kræft eller andre sygdomme. Noget andet er, hvor inaktive vi er i løbet af vores dag. Stillesiddende adfærd er nemlig også en faktor, når vi taler forebyggelse. Forebyggelseskampagnen ’10-kampen’ sætter den kommende uge fokus på, hvordan vi kan reducere inaktivitet ved hjælp af små tiltag.

I 10-kampens 9. udfordring sætter Hanne Scheller og Micki Cheng fokus på, hvordan vi skærer ned på antallet af timer, vi er inaktive

Halvdelen af danskerne sidder ned mindst otte timer på en typisk hverdag. Det er alt for længe. Stillesiddende tid ser nemlig ud til at øge risikoen for overvægt og dermed risikoen for 13 kræftformer, ligesom der er indikationer på, at det øger risikoen for livmoderkræft.


Vi er designet til at bevæge os

Vores kroppe er designet til bevægelse og har behov for at blive brugt for at kunne fungere optimalt. En stor del af kroppen består af muskler, og det er vigtigt, at de bliver aktiveret og brugt i løbet af hele dagen. Hvis musklerne er inaktive, så forbrænder de mindre, hvilket blandt andet betyder, at vores stofskifte forringes, og vi bliver mindre insulinfølsomme. Det bliver også sværere for kroppen at få transporteret ilt og næring ud til cellerne. Hele vores system er afhængigt af, at vi holder os i gang.


Inaktivitet er en selvstændig risikofaktor for kræft

Selvom du er fysisk aktiv og lever op til anbefalingerne om daglig bevægelse og ugentlig træning, har den stillesiddende adfærd stor betydning for dit helbred og din sundhed. Når man sidder stille i mange timer i streg, kommer vores kroppe på kort sigt i ubalance, og vi kan få ondt i ryg og skuldre. På længere sigt kan stillesiddende adfærd være en medvirkende årsag til udvikling af metabolisk syndrom, overvægt og andre sygdomme som f.eks. kræft.

Til at blive klogere på, hvad inaktivitet har af betydning for blandt andet vores appetitregulering, hvordan vores systemer går i dvale, og hvordan vi let kan holde os lidt mere i gang, tager Micki Cheng en snak med Hanne Scheller, senior konsulent i Kræftens Bekæmpelse. Se videoen nedenfor:

Hvad er stillesiddende tid, og skal alle passe på?
  • Stillesiddende adfærd kan føre til forringet sundhed og øget risiko for livsstilssygdomme uanset niveau af fysisk aktivitet derudover - og anses for en selvstændig risikofaktor for kræft.

  • Mange voksne danskere er stillesiddende op til otte timer dagligt. Men faktisk kan skærmtid også ses som en markør for stillesiddende adfærd og anses for at være årsag til vægtøgning blandt børn og muligvis også blandt voksne.

  • Stillesiddende adfærd defineres som den del af vores vågne tid, som vi tilbringer i siddende eller liggende stilling, og hvor størstedelen af musklerne er i hvile.


Sid mindre ned og i kortere tid ad gangen
Denne uge sætter 10-kampen fokus på, hvordan vi kan reducere inaktiv tid. Uanset om du er til små stræk, pausegymnastik, yoga eller noget helt andet, kan du finde masser af inspiration fra bl.a. Dansk Firmaidrætsforbund i 10-kampens træningsunivers.


Find de rette øvelser til dig