Gå til sygdomsliste

Støt kræftsagen

Kun 3 pct. af vores indtægter
kommer fra det offentlige.
Dit bidrag er afgørende.

30 år med Kræftlinjen: 350.000 gange har danskerne fået hjælp

01-10-2019
I 1989 oprettede Kræftens Bekæmpelse telefonlinjen Kræftlinjen med gratis rådgivning til danskerne om kræft og livet med kræft. I denne uge fylder Kræftlinjen 30 år.

På nummeret 80301030 sidder læger, sygeplejersker, socialrådgivere, psykologer og en diætist hver dag og hjælper danskere med kræft inde på livet med at få viden om kræft, behandlinger, symptomer, følelsesmæssige reaktioner, rettigheder og meget mere.

Når man ringer til Kræftlinjen, skal man mødes af ro og nærvær og professionalisme

Marie Lawætz, leder af Kræftlinjen

Kræftlinjen fylder rundt. Siden 1989 har Kræftlinjen hjulpet op mod 350.000 danskere, og telefonen ringer stadig rigtig meget hver eneste dag, 30 år efter det hele startede.

Men på Kræftlinjen skynder man sig ikke. Rådgiverne giver altid tid, ro og nærvær til hver enkelt, der ringer:

- Vi lægger særlig vægt på, at samtalerne skal tage den tid, der er brug for. Når man ringer til os skal man mødes af ro og nærvær og professionalisme. Man skal mærke, at vi har en særlig viden og en særlig forståelse for den situation, man står i, fortæller Marie Lawætz, leder af Kræftlinjen.

Kræftlinjen har årligt op mod 14.000 kontakter og en brugerundersøgelse fra 2017 viste, at hele 98 pct. af de adspurgte var meget tilfredse med den hjælp, de fik af rådgiverne i telefonen.

En af dem der har haft glæde af at ringe til Kræftlinjen er Anne-Mette Dyrholm.

Da Anne-Mette var 24 år, fik hun konstateret lymfekræft af typen Hodgkins lymfom. Da hun ringede til Kræftlinjen, var kræften i stadie 4, og hun var med egne ord ”helt ude af den”:

- Jeg ringede til Kræftlinjen og talte med en rådgiver. Jeg var ung og havde fået kræft og var bange. Rådgiveren tog sig tid til at tale med mig, hun lyttede, og jeg blev virkelig taget seriøst. Synes samtalen gav mig mere ro og mere viden. Jeg blev også klogere på ting, som jeg ikke skulle frygte, siger Anne-Mette.                                              

Hjælp til forskellige faglige problemstillinger

I dag er Anne-Mette 31 år og har siden diagnosen fået endnu mere rådgivning og støtte fra rådgiverne på Kræftlinjen omkring flere slags problemstillinger.

På trods af at hun er sygdomsfri i dag, har hun været gennem et meget udmattende behandlingsforløb og kæmper med bivirkninger og senfølger. Blandt andet har hun haft blodpropper, autoimmun sygdom og er lige nu i behandling for tuberkulose.

Jeg ved ikke, hvad jeg havde gjort. Samtalerne har altid været meget behagelige og selv ventetonen, når jeg sidder i kø i telefonen, er rar. Jeg bliver rolig, bare jeg hører den.

Anne-Mette Dyrholm, bruger af Kræftlinjen

Efterfølgende er hun også blevet tildelt erstatning på grund af for sen diagnosticering. Alt sammen problemstillinger som Kræftlinjens rådgivere har hjulpet med at skabe overblik over, forklarer hun:

- Når jeg har været utryg eller bekymret, har jeg ringet. Der har været tid til mig, og jeg er blevet taget seriøst. At kunne ringe til Kræftlinjen betyder, at jeg har et bagland, og det har føltes så naturligt at ringe til Kræftens Bekæmpelse, forklarer Anne-Mette.

På Kræftlinjen er der altid stor velvilje til at hjælpe – og til at rådgive på tværs af flere fagligheder. Linjen er bemandet af læger, sygeplejersker, psykologer, socialrådgivere og en jurist, så man kan få rådgivning inden for specialiserede områder – men også i bredden:

- Alle Kræftlinjens rådgivere har en bred viden på hele kræftområdet og mange års erfaring. Vi er altid glade for at hjælpe med flere faglige problemstillinger, og hvis vi ikke kan svare på stående fod, så ringer vi op efterfølgende, når vi har undersøgt sagen nærmere, forklarer Marie Lawætz.

For Anne-Mette er der ingen tvivl om, at Kræftlinjen har en berettigelse til at eksistere mange flere år i fremtiden.

Jeg ved ikke, hvad jeg skulle have gjort

- Jeg ved ikke, hvad jeg havde gjort. Samtalerne har altid været meget behagelige og selv ventetonen, når jeg sidder i kø i telefonen, er rar. Jeg bliver rolig, bare jeg hører den, siger Anne-Mette.

Og hvis det står til lederen af Kræftlinjen, tager Kræftlinjen gerne 30 år mere. Kræftens Bekæmpelse følger med digitaliseringen på flere platforme, men 14.000 telefonsamtaler om året kan ikke tage fejl.

 - Der er altid travlt på Kræftlinjen. Telefonrådgivning er en god måde at give rådgivning og støtte – og vi bliver ved med at tage telefonen så længe danskerne ringer, slutter hun.

Fakta om Kræftlinjen

Kræftlinjen har eksisteret i 30 år, og de fortrolige samtaler med de professionelle rådgivere er stadig et tilbud, som mange tusinde danskere med kræft inde på livet benytter sig af.

Gruppen af rådgivere er sammensat af forskellige fagligheder: læger, sygeplejersker, socialrådgivere, psykologer samt en diætist.

Har du spørgsmål om kræft eller brug for rådgivning og støtte kan du kontakte Kræftlinjen gratis på 8030 1030 – alle hverdage kl. 9-21 og i weekenden kl. 12-17.

Læs mere om Kræftlinjen
Se alle Kræftens Bekæmpelses rådgivningstilbud