Gå til sygdomsliste

Støt kræftsagen

Kun 3 pct. af vores indtægter
kommer fra det offentlige.
Dit bidrag er afgørende.

Butikkernes ’mersalg’ irriterer os og gør os tykke

29-11-2018
Mange danskere er trætte af, at butikker og fastfoodrestauranter lokker dem til at købe flere usunde mad- eller drikkevarer, end de havde tænkt sig. Hjerteforeningen, Diabetesforeningen og Kræftens Bekæmpelse sætter fokus på det såkaldte ’mersalg’. For det medvirker til overvægt og usunde vaner.
Mand smiler

Se en klassisk mersalgs-fælde.

'Vil du have dobbelt op til den halve pris?' Et spørgsmål i den stil bliver rigtig mange danskere stillet, når de i kiosken, på tankstationen eller lignende vil købe et pølsehorn, en croissant eller andre hurtige snacks og læskedrikke.

Et flertal af danskerne er trætte af butikkernes forsøg på at få os til at købe mere af det usunde. Det viser en måling blandt et repræsentativt udsnit af befolkningen. Over halvdelen (56 pct.) af de adspurgte er irriterede over butikkernes forsøg på såkaldt mersalg af usunde mad- og drikkevarer, og af dem fortryder hver tredje, når de har købt noget ekstra.

Mersalg handler i bund og grund om at få os til at købe mere, end vi som udgangspunkt har planlagt eller har brug for. Det kan være i form af tilbud af varer som tillæg til dit køb, f.eks. en muffin til kaffen eller to croissanter i stedet for én, men det dækker også over såkaldt 'upsizing,' hvor vi går fra eksempelvis en standard kaffe til en større.

Vi bliver hver dag fristet til at købe mere, end vi har brug for. Dermed risikerer vi, at overvægten kommer snigende. Køber man fx en caffe latte tre gange om ugen, kan det blive til to kilo ekstra på vægten på et år, hvis man bliver lokket til at vælge en stor i stedet for en lille

Mette Lolk Hanak, forebyggelseschef i Kræftens Bekæmpelse.

Kiloene kommer snigende

Målingen viser også, at fire ud af ti personer har sagt ’ja’ til mersalg flere gange inden for det sidste år. Og halvdelen af dem ville ønske, at sælgeren ikke havde foreslået mere, end de havde bedt om.

Hjerteforeningen, Diabetesforeningen og Kræftens Bekæmpelse sætter derfor fokus på mersalg, som skal minde befolkningen om, at den usunde lokkemad ikke blot giver butikkerne flere penge i kassen. Det giver også forbrugerne ekstra kilo på sidebenene.

Overvægt er globalt set en voksende trussel mod folkesundheden. I Danmark er halvdelen af alle voksne i dag overvægtige, og fortsætter udviklingen vil 70 pct. veje for meget i 2045. Overvægt øger risikoen for de store folkesygdomme; type-2 diabetes, hjerte-kar-sygdomme og kræft. Det er også værd at huske på, at overspisning er overforbrug, der trækker på jordens ressourcer og belaster klimaet.

De tre organisationer opfordrer forbrugerne til at tænke sig om, men mener, at butikkerne også bør tage ansvar.

- Det er på tide, at butikker, kiosker og restauranter tager ansvar og gør en aktiv forskel i forebyggelsen af overvægtsepidemien. Det kan de bl.a. gøre ved at undlade at opfordre deres ansatte i at 'mersælge.' På den måde tilgodeser de desuden den halvdel af befolkningen – herunder deres egne kunder - som er irriterede over mersalg, siger Morten Ørsted-Rasmussen, Forebyggelseschef i Hjerteforeningen.

Tal fra YouGov-undersøgelsen

  • Fire ud af 10 af de adspurgte danskere har sagt ’ja’ til mersalg flere gange inden for det seneste år
  • 56 pct. er irriterede over butikkernes forsøg på mersalg af usunde mad- og drikkevarer, mens kun 22 pct. synes, det er god service
  • En ud af tre af de irriterede fortryder, at de køber mere end planlagt
  • Hver anden ville ønske, at sælgeren ikke foreslår mere end de har bedt om.

Undersøgelsen er foretaget af YouGov-og gennemført i samarbejde med Forbrugerrådet Tænk. Den omfatter 808 danskere over 26 år og er repræsentativ for alder, køn, geografi og uddannelse.

Gode råd til forbrugerne: STOP EN HALV – Husk hvad du kom for

  1. Køb som udgangspunkt KUN dét, du havde tænkt dig
  2. Hvis du alligevel føler dig fristet, så STOP EN HALV. Overvej, om du har behov for mere, eller om det er en DÅRLIG HANDEL at betale ekstra for noget, du ikke behøver; måske fortryder bagefter - og som ovenikøbet får dig til at tage på.
  3. Bliver du irriteret over forsøg på mersalg, så SIG DET VENLIGT til ekspedienten i situationen. På sigt får det måske butikkerne til at holde op med det.