Gå til sygdomsliste

Støt kræftsagen

Kun 3 pct. af vores indtægter
kommer fra det offentlige.
Dit bidrag er afgørende.

Corona: Sådan indstiller du dig på ’det lange, seje træk’

11-11-2020
Corona er her stadig, og vi ved ikke, hvor længe. Derfor skal vi finde rutiner, der skaber ro, glæde og overskud, anbefaler Marie Lawætz, psykolog og chef for Kræftlinjen.

Der er ingen tvivl om, at det hjælper at 'ventilere' sine tanker om kræft og corona, siger Marie Lawætz, psykolog og chef for Kræftlinjen. Foto: Tomas Bertelsen

Med COVID-19 er den kendte hverdag vendt på hovedet for os alle. Dagligt bringer medierne historier fra hele verden om corona, og ugentligt afholder myndighederne pressemøder, hvor nye corona-restriktioner meldes ud. Nyligt lukkede syv nordjyske kommuner ned på grund af corona-smittede mink. 

- Det skaber stor uforudsigelighed med de mange skiftende udmeldinger, og uforudsigelighed kan være svært at stå i som menneske, fortæller Marie Lawætz, psykolog og chef for Kræftlinjen.

Det allervigtigst er, at vi skal være realistiske omkring, at corona er et langt, sejt stræk, der kan vare i flere – og måske mange – måneder endnu

Marie Lawætz, psykolog og leder af Kræftlinjen

Vær realistisk og skab nye rutiner
- Vi mennesker trives som regel godt med tryghed og rutiner, men de har svære kår i den her corona-tid. Derfor skal vi bruge noget krudt på at få dem skabt igen. Vi skal eksempelvis gøre flere af de ting, som er gode for os og som lader vores batterier op. Det er individuelt, hvad der giver os overskud, men det kan være at gå en tur hver dag eller faste opkald til dem, du holder af, fortæller Marie Lawætz.

Siden corona brød ud har Kræftens Bekæmpelse talt med mange tusinder om kræft og corona.

Det er forskelligt, hvilke tematikker der har fyldt, men for tiden mærker rådgiverne en slags ’corona-træthed’ blandt patienter og pårørende, fortæller Bjørn Ruben Pedersen, rådgivningsleder i Kræftrådgivningen i Aarhus.

Patienter og pårørende kan føle, at de lever livet i en slags venteposition, og man føler sig i alarmberedskab

Det ’unormale’ er blevet ’normalt’
Han taler dagligt med patienter og pårørende om deres liv og hverdag med kræftsygdom og corona. Og selvom brugerne sådan nogenlunde har vænnet sig til, at det ’unormale’ er blevet ’normalt’ – så hører han fra en del, at de har svært ved at se enden på corona.

Det kan give en følelse af nervøsitet og udmattelse, som kommer frem i rådgivningssamtalerne, fortæller han.

- Jeg kan mærke, at der er lagt et ekstra lag af bekymring på patienter og pårørende, der i forvejen har alvorlig sygdom at tænke på. Det er frustrerende, at ingen ved, hvornår man kan leve sit liv nogenlunde normalt igen. Man lever livet i en ’venteposition’, og man føler sig i alarmberedskab, siger Bjørn Ruben Pedersen.

Kræft & corona?
Læs Kræftens Bekæmpelses spørgsmål/svar her

Tal om det
Oplever man ’corona-træthed’ er det en gode ide at dele sine tanker med nogen. Bjørn Ruben Pedersen oplever, at de berørte ofte er gladere og har mere mod på tingenes tilstand efter en rådgivningssamtale.

Og det mærker Marie Lawætz også.

- Det er rigtig godt, at patienter og pårørende har glæde af at bruge vores rådgivninger og ringe til Kræftlinjen. Der er ingen tvivl om, at det hjælper at ’ventilere’ sine tanker og mærke, at man ikke er alene, fortæller hun. 

Heldigvis holder patienter og pårørende sig heller ikke tilbage uanset corona. Kræftlinjens rådgivere er fuldt bookede fra morgen til aften med de almindelige rådgivningssamtaler, og i kræftrådgivningerne gennemføres fysiske rådgivningssamtaler samt de aktiviteter, netværk og grupper, der overholder myndighedernes anvisninger. 

- Mundbind, visir, håndsprit og masser af afstand er blevet ’normalt’ i vores kræftrådgivninger nu. Brugerne er glade for at komme i kræftrådgivningen, og vi gør meget ud af, at det skal være et trygt fristed, hvor man kan finde ro, fortæller Bjørn Ruben Pedersen. 

Brug for rådgivning?
Find din lokale kræftrådgivning her

'Corona-træthed': Gør mere af det, der gør dig glad

Gode råd: Sådan indstiller du dig på ’det lange, seje træk’
  • Vær realistisk. Tænk corona-situationen som et langt stræk, der kan vare de næste mange måneder og indstil dig lind strøm af restriktioner.
  • Skru ned for nyhedsstrømmen – de mange nyheder og corona-vinklinger kan stresse og sætte dig i unødigt højt alarmberedskab.
  • Hvad gør dig glad i denne tid? Gør mere af det, der giver dig glæde og gør det gerne hver dag. Det kan være en gåtur eller samtaler med dine kære.
  • Afled dine tanker. Se de film, læs de bøger eller hør den musik, du længe har manglet tid til. Dyrk din hobby. Skab et liv, hvor corona ikke fylder unødigt meget.
  • Har du mange bekymringer så ring til din lokale kræftrådgivning eller til Kræftlinjen og tal din situation igennem. Er det konkrete bekymringer om sygdom, så kontakt din læge/behandlende afdeling.