Gå til sygdomsliste

Støt kræftsagen

Kun 3 pct. af vores indtægter
kommer fra det offentlige.
Dit bidrag er afgørende.

EU skal lære af fuldkornspartnerskabet

01-10-2020
Danskerne er verdensmestre i at spise fuldkorn. Rugbrød og havregryn er en fast del af vores madkultur, men også det danske fuldkornspartnerskab, som Kræftens Bekæmpelse er en del af, kan tage meget af æren. EU har derfor bedt Danmark vise andre lande hemmeligheden bag succesen.

Danskerne er blevet gode til at spise fuldkorn. Nu vil EU lære af de gode erfaringer. Foto: Unsplash.com

Fuldkornspartnerskabet blev etableret i 2009 med det formål at få danskerne til at spise mere fuldkorn. Behovet var der, da salget af fuldkornsprodukter var dalene og virksomhederne tabte indtjening på brød og andre fuldkornsprodukter.

- Vi fandt sammen om en fælles målsætning, fordi vi kunne se, at det de sidste mange år var gået tilbage med danskernes køb af fuldkornsprodukter. Det var både myndigheder og sundhedsorganisationerne bekymrede over, fordi forskning fra Kræftens Bekæmpelse dokumenterer, at fuldkorn har nogle vigtige sundhedsmæssige egenskaber, der kan forebygge bl.a. tarmkræft, fortæller chefkonsulent Gitte Laub Hansen fra Kræftens Bekæmpelse.

I dag tæller fuldkornspartnerskabet 30 parter, som foruden Kræftens Bekæmpelse omfatter en række myndigheder, sundheds-NGO’er, producenter og detailhandlen. Det gode samarbejde og ikke mindst de gode resultater har givet genlyd uden for landets grænser. I 2019 fik blandt andet Kræftens Bekæmpelse derfor midler af EU til at udbrede fuldkornserfaringerne til andre lande.

Forsiden af værktøjskassen, der skal få europæerne til at spise mere fuldkorn.

Fuldkornpartnerskabet viser vejen for andre EU-lande

Kræftens Bekæmpelse har udviklet en værktøjskasse med alle de redskaber, der skal til for at få et partnerskab til at fungere og skabe resultater. Værktøjskassen kan i princippet bruges af alle de lande, der ønsker at gøre Danmark kunsten efter.

I første omgang bliver den brugt i undervisningen af tre udvalgte lande, nemlig Slovenien, Rumænien og Bosnien-Hercegovina. De får blandt andet viden om fuldkorns sundhedsgavnlige egenskaber og mere praktisk viden om, hvordan man får samlet relevante interessenter og samarbejdspartnere i et nationalt fuldkornspartnerskab. Første gang, værktøjskassen blev præsenteret, var d. 24. september 2020 på et europæisk webinar med over 100 deltagere fra 19 lande.

 - Dét at samle de gode erfaringer fra Danmarks fuldkornspartnerskab har givet anledning til flere ahaoplevelser, der viser, hvorfor vi er lykkedes så godt med at få danskerne til at spise mere fuldkorn. Det har samtidig også været med til at pege på nogle af udfordringerne, der er ved et offentligt-privat samarbejde, siger Sofie Lund, der er analyse-og dokumentationskonsulent i Kræftens Bekæmpelse, og som har været med til at udvikle værktøjskassen.

Værkstøjskassen er finansieret af EU’s sundhedsprogram. Af hensyn til vores europæiske kollegaer, er den udarbejdet på engelsk:

Toolbox. A guide to implement a succesful national whole grain partnership

Den hemmelige ingrediens 

Kræftens Bekæmpelse har en lang tradition for at indgå partnerskaber, når der skal ændres sundhedsadfærd i samfundet.

-Vi har bl.a. gode erfaringer fra det tidligere partnerskab, ”6 om dagen”, hvor vi i fællesskab lykkedes med at få danskerne til at spise mere frugt og grønt. Så vi har overført samme model til fuldkornspartnerskabet, siger Gitte Laub Hansen.

I Fuldkornspartnerskabet sørger virksomhederne for, at der er høj tilgængelighed, dvs. at det er let for forbrugerne at finde velsmagende fuldkornsprodukter i butikkerne. Sideløbende sikrer myndigheder og sundhedsorganisationer, at forbrugerne også vil købe fuldkornsprodukter, bl.a. ved at fortælle om sundhedsfordelene ved at spise mere fuldkorn.
Læs mere om fuldkorn og fuldkornspartnerskabet her:

www.Fuldkorn.dk

Hvis du går efter fuldkornslogoet, når du køber ind, får du produkter med et højt indhold af fuldkorn og kostfibre. Logo: Fuldkornspartnerskabet.

Her spiller det orange fuldkornslogo, som findes på emballagen en vigtig rolle. Dels fordi det er et incitament for virksomhederne til at produktudvikle velsmagende sunde produkter med et højt indhold fuldkorn og kostfibre og samtidig et lavt indhold af fedt, salt og sukker. Dels fordi det gør det let for forbrugerne at finde produkterne i butikkerne.

Læs mere om fuldkornslogoet her:

Om Fuldkornslogoet.