Gå til sygdomsliste

Støt kræftsagen

Kun 3 pct. af vores indtægter
kommer fra det offentlige.
Dit bidrag er afgørende.

Fire elever fra Nørre Gymnasium vinder filmkonkurrence om unge og alkohol

14-01-2022
Albert, Albert, Alexander og Yaasir fra Nørre Gymnasium i København løber med sejren i Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens filmkonkurrence ’Drik mindre – oplev mere’, hvor 5.000 elever fra gymnasier over hele landet har givet deres bud på en kampagnefilm, der skal få unge på deres egen alder til at reflektere over den danske alkoholkultur. Vinderpræmien er et alkoholfri event for hele deres gymnasium.

Albert, Albert, Alexander og Yaasir vandt filmkonkurrencen 'Drik mindre - oplev mere' med filmen 'Alkohol ændrer dig ikke'. Foto: Lommefilm.dk

5.000 1.g-elever fra 28 gymnasier over hele Danmark har i november og december måned konkurreret om at lave den bedste kampagnefilm, der kan få unge til at reflektere over alkoholkulturen blandt unge i Danmark. Alle konkurrencens film kan ses på Lommefilm.dk. Alle konkurrencens film kan ses på Lommefilm.dk.

Ud af de mange film, konkurrencen har genereret, vinder Albert, Albert, Alexander og Yasiir fra 1. årgang på Nørre Gymnasium i København med filmen ’Alkohol ændrer dig ikke’.

- Filmen er velproduceret, sjov og overraskende, og så illustrerer den rigtig godt, hvordan alkohol kan få én selv til at tro, at man er mega cool, selvom alkohol i virkeligheden ofte har den modsatte effekt. På den måde viser den, at man ikke skal drikke store mængder alkohol for at blive en anden, men hellere hvile i sig selv, begrunder Anne Sofie Plum Christensen, seniorprojektleder i Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens ’Fuld af liv’-indsats om valget af vinderfilmen.

Se vinderfilmen her: 
'Alkohol ændrer dig ikke' 

Førstepræmien i dette års filmkonkurrence er et alkoholfri event til en værdi af 10.000 kr. for hele gymnasiet. 

Unges ønsker til alkoholkulturen
Filmkonkurrencen ’Drik mindre – oplev mere’ er et ønske om at involvere unge i arbejdet for en sundere og mere inkluderende festkultur med plads til at drikke mindre.

- Med konkurrencen skaber vi et rum, hvor eleverne kan diskutere og reflektere over, hvilken fest- og alkoholkultur, der er fremtrædende i dag, og hvordan de ønsker den fremover. Vi håber, at initiativet på længere sigt kan bidrage til at skabe en sundere alkoholkultur blandt unge, siger Søren Stokholm Thomsen, der er projektchef i TrygFonden om filmkonkurrencen.

En undersøgelse fra Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens ’Fuld af liv’-indsats viser, at hver fjerde (27 pct.) af de 15-25-årige, der går på en ungdomsuddannelse, mener, at alkohol fylder for meget på skolen.

I tråd med dette mener halvdelen af de 15-25-årige, at alkoholforbruget blandt unge i Danmark er for højt, og samtidig har 54 pct. oplevet, at deres venner har forsøgt at presse dem til at drikke mere, selvom de har sagt ”nej tak” til alkohol. Læs hele undersøgelsen om unge og alkohol her:
Unges alkoholvaner i Danmark 2019

Filmkonkurrencen giver stof til eftertanke
Tal fra sidste år viser, at eleverne har taget godt imod filmkonkurrencen, og at den samtidig har haft den ønskede effekt. Syv ud af ti elever synes nemlig godt om at deltage i filmkonkurrencen, mens 70 pct. af eleverne angiver, at deres deltagelse i konkurrencen i høj grad har fået dem til at tænke mere over alkoholkulturen i Danmark.

Derudover angiver 39 pct. af eleverne, at de har fået mere viden om unge og alkohol efter at have deltaget i konkurrencen, mens 7 pct. svarer, at de tror, at de vil komme til at drikke mindre alkohol til de kommende fester.

Om ’Fuld af liv’-indsatsen

Alkoholindsatsen ’Fuld af liv’ er et samarbejde mellem TrygFonden og Kræftens
Bekæmpelse. 

Formålet er at få danske unge til at udsætte deres alkoholdebut og drikke mindre for at reducere risikoen for alkoholrelateret kræft senere i livet. 

Læs mere om kampagnen på www.fuldafliv.dk

Om Lommefilm

Lommefilm hjælper store og små organisationer med at få budskaber ud til unge. Lommefilm arbejder ud fra, at mobiltelefonen er en integreret del af børn og unges liv. Videomediet er en effektiv og sjov måde at få eleverne til selv at involvere og engagere sig. Når de unge selv skal formidle et budskab, er de motiverede til opsøge relevant viden, som de kan formidle videre. Vi ved, at når unge selv har arbejdet kreativt og formidlet et budskab, så sidder det også sidder godt fast hos dem selv. Læs mere på Lommefilm.dk.

Fakta om unge, alkohol og kræft

Alkoholvaner grundlægges i ungdommen. Unge, der i teenageårene har et stort forbrug af alkohol, har en øget risiko for senere i livet at drikke mere end andre voksne. Desværre har danske unge europarekorden i fuldskab. En undersøgelse viser nemlig, at 40 pct. af danske 15-16-årige har været fulde minimum én gang i løbet af den seneste måned – det er mere end i noget andet europæisk land, hvor den tilsvarende gennemsnitlige andel er 13 pct.

Alkohol øger risikoen for ulykker og for mere end 60 forskellige sygdomme, herunder mindst 7 kræftformer. Risikoen for kræft stiger med mængden af alkohol, der indtages. Hvert år får mindst 1.800 personer i Danmark kræft som følge af alkohol. Læs mere om alkohol og kræft her:
Alkohol som årsag til kræft

Undersøgelse om unges holdninger til alkoholkulturen

Rapporten ”Unges alkoholvaner i Danmark 2019” bygger på data fra en webbaseret spørgeskemaundersøgelse blandt 1.000 unge i alderen 15-25 år. Data er indsamlet af analysebureauet Epinion i september-oktober 2019. Rapporten er udarbejdet af Kræftens Bekæmpelse og TrygFondens alkoholindsats ’Fuld af liv’.

Læs undersøgelsen her:
Unges alkoholvaner i Danmark 2019