Gå til sygdomsliste

Støt kræftsagen

Kun 3 pct. af vores indtægter
kommer fra det offentlige.
Dit bidrag er afgørende.

Forebyg tarmkræft med fuldkorn fra smørrebrødet

16-06-2021
Smørrebrød er synonym med en klassisk dansk frokost. I over 100 år har vi spist de velpyntede og smagfulde rugbrødsmadder, der ofte består af overdådige mængder af pålæg. Men det velsmagende rugbrød, der er udgangspunkt for ethvert stykke smørrebrød, er sjældent i fokus. Rugbrød indeholder meget fuldkorn, som bl.a. forebygger tarmkræft. Derfor er Kræftens Bekæmpelse en del af smørrebrødsugen.

Foto: Kræftens Bekæmpelse

Hvornår har du sidst fejret din rugbrødsmad? Givet den ekstra opmærksomhed og tænkt over, hvor meget fuldkorn du indtager, når du sætter tænderne i din instagramvenlige kartoffel- eller rejemad?

Det får du rig mulighed for i uge 24, når Fuldkornspartnerskabet fejrer det traditionsrige danske smørrebrød med fokus på netop rugbrødet. Et velsmagende stykke smørrebrød er nemlig karakteriseret ved rugbrød af høj kvalitet, og er ikke bare en undskyldning for en masse pålæg.

Højtbelagte fuldkornsanbefalinger
Kræftens Bekæmpelse støtter op om Fuldkornspartnerskabets smørrebrødsuge, fordi rugbrød er en god kilde til at indtage dine daglige fuldkorn. De sunde fuldkorn forebygger tarmkræft, og derfor anbefaler Kræftens Bekæmpelse, at man spiser mindst 75 gram fuldkorn om dagen.

- Smørrebrødsugen skal vise os, at det hverken behøver at være tørt eller kedeligt at spise mere fuldkorn. I de fleste typer rugbrød udgør fuldkorn cirka en tredjedel, og derfor er den daglige madpakke slet ikke så ringe en opfindelse, som nogen måske tænker, siger chefkonsulent i Kræftens Bekæmpelse, Gitte Laub Hansen. Hvis man samtidig begrænser mængden af kødpålæg så er der dobbelt op på forebyggelsen af tarmkræft, og det kan sagtens lade sig gøre, det har vi samlet mange eksempler på, slutter hun.

Få inspiration til lækre rugbrødsmadder uden kødpålæg på cancer.dk. 

Om Fuldkornspartnerskabet

Fuldkornspartnerskabet består af Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse, Diabetesforeningen, Fødevarestyrelsen og en række fødevarevirksomheder og brancheorganisationer. De arbejder sammen om at forbedre folkesundheden ved at få danskerne til at spise mere fuldkorn. I dag spiser danskerne i gennemsnit 82 gram fuldkorn om dagen. Kornprodukter er blandt de fødevarer, der har det laveste klimaaftryk.

Læs mere om Fuldkornspartnerskabet på hjemmesiden fuldkorn.dk.

Smørrebrød er populært
Danskere tænker måske smørrebrød eller rugbrødmadder som en hverdagsting, men det kan også begejstre de gæster, der besøger landet. Det ved de alt om i restaurationsbranchen.

- Smørrebrød er populært, og det vidunderlige ved smørrebrød er, at der er noget for enhver smag, og smørrebrød er noget, som hele verden kan spise, fortæller Oscar Davidsen, der er femte generation i den legendariske smørrebrødsrestaurant ’Ida Davidsen’.

- Japanere er vilde med sild, og amerikanerne er for eksempel begejstrede for kød – som roastbeef, tatar eller steak. Kun fantasien sætter grænser for, hvad du kan putte på et stykke smørrebrød, og netop derfor er smørrebrød så utroligt mangfoldigt, fortsætter han og understreger, at smørrebrød samtidig er en del af vores alle sammens hverdag. 

Smørrebrødsugen skal inspirere danskerne til at nytænke deres rugbrødsmadder, med fokus på det gode brød.

Læs mere om fuldkorn og forebyggelse af tarmkræft på cancer.dk.

Gode tips til velsmagende, fuldkornsholdigt brød
  • Kig efter det orange fuldkornslogo, når du køber rugbrød eller andet brød, for så er du sikret et velsmagende brød med et højt fuldkornsindhold.
  • Lav sandwich, så får du dobbelt op på fuldkorn.
  • Tag børnene med i køkkenet, og leg og eksperimenter med at lave højtbelagt smørrebrød. Mange børn elsker for eksempel en god bananmad eller æble med rosiner.
    Læs her, hvordan du selv kan komme i gang med at bage lækkert og fuldkornsholdigt brød.
  • Kræftens Bekæmpelse anbefaler, at du indtager 75 gram fuldkorn om dagen. Mere skal der ikke til for at forebygge f.eks. tarmkræft. 75 gr. Svarer f.eks. til 2 dl. Havregryn og et stykke rugbrød.