Gå til sygdomsliste

Støt kræftsagen

Kun 3 pct. af vores indtægter
kommer fra det offentlige.
Dit bidrag er afgørende.

Kræftpatient og corona-bekymret? Sådan styrker du din mentale sundhed

26-03-2020
Den aktuelle situation med corona skaber bekymring og uro. Ikke mindst blandt kræftpatienter og deres pårørende. Sundhedsstyrelsen kommer nu med 11 konkrete råd til mental sundhed.

Vores mentale trivsel og livskvalitet kan komme under pres, når vi som i øjeblikket er i en ekstraordinær og vanskelig situation. Foto: Colourbox

Når hverdagens vante rammer ændrer sig, kan vores mentale trivsel og livskvalitet komme under pres. Det oplever mange danskere i disse dage, hvor corona-pandemien har vendt op og ned på de flestes tilværelse. For at hjælpe befolkningen har Sundhedsstyrelsen netop udsendt 11 råd til mental sundhed.

Det er ikke sjovt at have kræft og så få at vide, at du er i en særlig risiko for at blive mere syg med corona. Det sætter mange tanker i gang, forklarer Marie Lawætz, psykolog og leder af Kræftlinjen

Ekstra bekymring

At den mentale sundhed kommer under pres, når hverdagen ændres, er en naturlig reaktion, hos os alle. Men for kræftpatienter og pårørende er det en ekstra bekymring i en tid, hvor man i forvejen har rigeligt at spekulere på.

- Det er ikke sjovt at have kræft og så få at vide, at du er i en særlig risiko for at blive mere syg med corona. Det sætter mange tanker i gang, forklarer Marie Lawætz.

Hun er psykolog og leder af Kræftlinjen, som er Kræftens Bekæmpelse telefoniske rådgivning. Hver dag sidder rådgivere klar til at tale med kræftpatienter og pårørende om livet med kræft, og linjen har omkring 14.000 opkald hvert år.

Mange af samtalerne på linjen handler stadig også i disse dage og uger om kræft, symptomer på kræft, kost, motion, psykiske reaktioner. Men i en del af opkaldene er temaet de konsekvenser, ny coronavirus har for kræftpatienternes liv: 

Er du kræftpatient eller pårørende, og har du spørgsmål om corona? Få svar her:

Spørgsmål og svar om corona

Usikkerheden i forhold til, om man er særligt sårbar overfor at blive syg af corona fylder meget i opkaldene. Det gør ensomhed også. Mange kræftpatienter ses ikke med pårørende eller går alene til behandling

Marie Lawætz, psykolog og leder af Kræftlinjen

Ensomhed fylder

- Usikkerheden i forhold til, om man er særligt sårbar overfor at blive syg af corona fylder meget i opkaldene. Det gør ensomhed også. Mange kræftpatienter ses ikke med pårørende eller går alene til behandling. Det er rigtig svært. Og en del pårørende er også nervøse for at bære smitte med hjem, forklarer hun.

Sundhedsstyrelsen kom i denne uge med 11 gode råd, som skal hjælpe danskerne med at opretholde den mentale sundhed under corona-krisen. Det er bl.a. råd om gode søvnvaner, sund kost, motion, fællesskaber og meget mere.

Rådene er Marie Lawætz glad for. De er alle relevante, men der er dog især tre, hun gerne vil fremhæve som vigtige, hvis man er kræftpatient eller pårørende:

- Jeg synes, at det med at skabe ny struktur, holde kontakt til andre og at kunne tage en pause fra corona-nyhedsstrømmen er nogle gode råd til os, der i forvejen har bekymringer omkring kræftsygdom, siger hun.

Vær venlig over for dig selv!

- Og så får jeg lyst til at lave et råd mere. Vær venlig over for dig selv. Dét som ikke lykkes i dag, kan måske lykkes i morgen. Der er ofte gode grunde til, at man ikke får gjort tingene lige præcis, som man godt kunne tænke sig at gøre dem.

Sundhedsstyrelsen oplyser, at der i den kommende tid vil komme endnu mere fokus på den mentale sundhed.

Marie Lawætz: Her er mine fire vigtigste råd til dig, der er kræftpatient eller pårørende:
  • Skab en ny struktur i hverdagen. Læg en plan over de aktiviteter, din dag eller uge skal bestå af Husk også at planlæg ting, der gør dig i godt humør
  • Hold kontakt til andre. Hvis du har kræft, så bed dine pårørende skrive beskeder til dig, ringe dig op via Skype eller Facetime
  • Tag en pause fra bekymringerne. Skru ned for nyhedsstrømmen og breaking news på mobilen
  • Vær venlig over for dig selv. Det som ikke lykkes i dag, kan måske lykkes i morgen i stedet.
11 råd fra Sundhedsstyrelsen om trivsel og mental sundhed
  • Prøv at få sovet og hold en normal døgnrytme
  • Spis sundt og varieret
  • Hold dig fysisk aktiv
  • Hold dig mentalt aktiv
  • Skab struktur i hverdagen
  • Husk på, at du gør en forskel
  • Hold kontakt med omverden – gør noget sammen på afstand
  • Accepter at krisen kan være en belastning for dine nære relationer
  • Slap af og tag en pause fra bekymringerne indimellem
  • Bebrejd ikke dig selv eller andre for at blive smittet med COVID-19
  • Pas på dig selv

Kilde: Sundhedsstyrelsen

Brug for rådgivning?

Ring til Kræftlinjen på 80301030

Mandag - fredag kl. 9 - 21
Lørdag - søndag kl. 12 - 17
Helligdage lukket

- Det hjælper at sætte ord på bekymringerne. Og mange er glade for at tale med os. Dét at blive lyttet til, og at vi kan stille nogle spørgsmål tilbage, kan give ro, siger Marie Lawætz om de mange opkald fra kræftpatienter og pårørende.

Ring til din lokale kræftrådgivning

Der er desværre lukket for personligt fremmøde i alle kræftrådgivninger frem til og med mandag den 13. april. Men rådgiverne sidder også her klar ved telefonerne ude i landet for at tilbyde dig rådgivningssamtaler om livet med kræft. 

Find din nærmeste kræftrådgivning her