Gå til sygdomsliste

Støt kræftsagen

Kun 3 pct. af vores indtægter
kommer fra det offentlige.
Dit bidrag er afgørende.

Kræftlinjen hjalp Sarah: 'Jeg følte mig nyttesløs og uduelig'

12-06-2020
Samtaler med rådgivere på Kræftlinjen hjalp Sarah, da hun kæmpede mod kræft i skjoldbruskkirtlen og følelsen af at være en dårlig mor.

Her ses Sarah med døtrene Silke og Frida. De er ubetinget elsket, og Sarah har drømt altid om at blive mor i en ung alder. Men da hun kæmpede mod kræft i skjoldbruskkirtlen, kæmpede hun også med følelsen af at være en dårlig mor. Foto: Privat

Da Sarah Szabo var 24 år, mærkede hun en knude i halsen. Hun var hun gravid med sit andet barn Silke, og mor til Frida på tre år. I første omgang slog lægerne det hen som ufarligt, men de nærmere undersøgelser viste desværre, at det var kræft i skjoldbruskkirtlen. Heldigvis opdaget i tide.

I dag er Sarah kræftfri, men kræftforløbet har sat sine spor hos hende. Mest har hun kæmpet med følelsen af at være en dårlig mor, fordi hun fysisk var nødt til at trække sig tilbage fra sine børn for at passe på operationssåret i halsen.

Alle de følelser fik hun sat ord på overfor rådgiverne på Kræftlinjen, og det hjalp hende.

Det har simpelt hen hjulpet mig så meget at tale med rådgiverne på Kræftlinjen. De har været så støttende, lyttende og forstående

Sarah Szabo

Jeg følte mig så nyttesløs og uduelig, da jeg var nybagt mor

- Jeg husker tydeligt den sommer, hvor det var hedebølge, og alle familier var på stranden. Vi var der kun to gange. Jeg følte mig så nyttesløs og uduelig, da jeg var nybagt mor. Jeg synes, det var noget værre møg, og det gik også ud over parforholdet, siger Sarah.

- Men så gav min læge mig telefonnummeret på Kræftlinjen. Det har simpelt hen hjulpet mig så meget at tale med rådgiverne. De har været så støttende, lyttende og forstående. Når jeg sagde, at jeg følte mig som en dårlig mor, fortalte de, at det var en helt normal reaktion på et hårdt forløb, hvor man ikke kan det samme som før.

Har du brug for rådgivning?
Ring til Kræftlinjen på 80301030

Her ses Sarah på hospitalet lige efter sin operation for kræft i skjoldbruskkirtlen. I dag er hun kræftfri. Foto: Privat

Kræftlinjen hjalp mig

For Sarah var det en kæmpe lettelse at finde ud af, at de reaktioner og tanker, hun havde om sig selv, var normale reaktioner på et belastende forløb.

- Det var så rart at tale med rådgiverne om, hvad andre har gjort og få en bredere viden om, hvad der er normalt at tænke og føle, når man rammes af en kræftsygdom. Der er så mange valg og beslutninger, man skal træffe, når man får kræft. Derfor er det også godt at tale med Kræftlinjen om de erfaringer, der er på området, siger Sarah.

Sarah er ikke alene om at bruge Kræftlinjen, når kræften rammer enten én selv - eller én man er tæt på.

Årligt er der knap 15.000 danskere, der henvender sig, og det tal har været stabilt de sidste mange år. Kræftlinjen har eksisteret i 30 år, og en stor del af rådgiverne har arbejdet på linjen i lang tid og har derfor stor erfaring i at tale med kræftpatienter og pårørende.

Når jeg hører Sarahs historie, så glæder det mig meget, at samtalerne med os har hjulpet hende og hendes lille familie i en svær tid

Marie Lawætz, leder af Kræftlinjen

- Det giver os en helt enorm guldgrube af viden og erfaring at tale med kræftpatienter og pårørende. Det kan være både faglig og konkret viden om fx sygedagpengeregler, plejeorlov, behandlingsforløb, ventetider mv. – men også, hvor man tager samtaler i familien, der kan være svære, fordi det hele kommer tæt på, forklarer leder af Kræftlinjen Marie Lawætz. 

- Når jeg hører Sarahs historie, så glæder det mig, at samtalerne med os har hjulpet hende og hendes lille familie i en svær tid, siger Marie Lawætz.

Undervejs i forløbet kunne det af og til også være en udfordring at tale med hendes mand Philip om kræften. Følelserne sad nemlig uden på tøjet hos dem begge. Også her var det rådgiverne fra Kræftlinjen, der hjalp Sarah. Foto: Privat

Jeg kan ikke opfordre nok til at ringe til Kræftlinjen. De er virkelig dygtige, og det hjælper at tale med dem

Sarah Szabo

Det var en rolig, varm stemme

-  Det var så rart at tale med nogen om mine følelser uden at være bange for, at samtalen gik over i gråd. Der var én, der tog telefonen, og det var en helt rolig, varm stemme. Hun lyttede og guidede mig. Det var lange, dybe samtaler, som hjalp mig rigtig meget, siger Sarah.

25. maj i år var det to år siden Sarah fik konstateret kræft. Selvom hun i dag er kræftfri, så kommer man altså ikke sådan bare lige over det hér, må Sarah konstatere. Det sætter dybe spor, og hun bliver stadig meget påvirket af sit forløb. Især skal der findes hjælp til den ældste datter, som kan huske tiden, hvor hendes mor var indlagt.

- At få kræft er noget værre møg. Husk nu at lytte til din krop, mærk efter om alt er som det skal være! Jeg var heldig, at det blev opdaget i tide.

- Og så kan jeg ikke opfordre nok til at ringe til Kræftlinjen. De er virkelig dygtige, og det hjælper at tale med dem.

Mere information

I 2019 havde Kræftlinjen 14.835 kontakter. Dette er en stigning på fem procent i forhold til 2018

Kræftlinjen er bemandet med læger, sygeplejersker, psykologer, socialrådgivere og en diætist til at besvare spørgsmål omkring kræft. Linjen har åben alle ugens dage – men lukket i helligdagene.

Download årsrapport for Kræftlinjen

Find alle rådgivningstilbud

Derfor er din støtte vigtig

De gratis rådgivningstilbud, samtalegrupper og aktiviteter for kræftpatienter, pårørende og efterladte bliver til takket være danskernes mangeårige støtte til kræftsagen

Kun tre procent af Kræftens Bekæmpelses indtægter stammer fra det offentlige. Så vi har brug for støtte fra dig og andre, der vælger at bakke op om kræftsagen og derved er med til at sikre, at færre får kræft, at flest muligt overlever kræft, og at mennesker ramt af kræft får et godt liv med eller efter kræft

Se hvordan du kan støtte