Gå til sygdomsliste

Støt kræftsagen

Kun 3 pct. af vores indtægter
kommer fra det offentlige.
Dit bidrag er afgørende.

Nej – du behøver ikke spise op

20-09-2021
Hellere revne end levne. Det kunne være mottoet for de fleste danskere. Mere end halvdelen af os spiser nemlig op, selv om vi er mætte, viser ny analyse fra Coop. Men vi skal lade være med at bruge os selv som skraldespand. Det allerbedste er at øse lidt mindre op og undgå madspild. Men er skaden sket, og portionen er større end appetitten, så lad resterne ligge på tallerkenen, hvis du vil undgå at vægten stiger, lyder opfordringen fra Kræftens Bekæmpelse.

Kender du det? Du er mæt, men der er mere på tallerkenen, så du klemmer alligevel de sidste bidder ned. Det er du ikke alene om. For 51 pct. af os spiser altid eller ofte op, selv om maven er fuld. Spiser vi på restaurant, er tallet 54 pct., og når vi er på besøg hos familie og venner, undgår 62 pct. at levne. Tallene kommer fra en ny YouGov-undersøgelsen foretaget for Coop Analyse og forebyggelsestiltaget ’Ja tak, lidt mindre’.

Men selv om vores forældre har lært os, at man skal spise op, så kan det faktisk være en god idé at lade være. Lad resterne ligge, hvis du er mæt, lyder opfordringen fra Kræftens Bekæmpelse, der er del af forebyggelsesindsatsen ’Ja tak, lidt mindre’.

- Når over halvdelen af danskerne tømmer tallerkenen, selvom de er mætte, fortæller det to ting: At portionerne ofte er for store, og at mantraet om at spise op ligger dybt forankret i os. Det er veldokumenteret, at store portioner får os til at spise mere, og det øger risikoen for overvægt. Derfor skal vi spise mindre portioner og lære at stoppe, når vi ikke længere er sultne, siger Susanne Tøttenborg, projektleder for ’Ja tak, lidt mindre’ og seniorkonsulent i Kræftens Bekæmpelse.

Ved at blive bedre til at levne kan vi være med til at forebygge danskernes stigende overvægt, som øger risikoen for mindst 13 forskellige kræfttyper.

Fem gode råd til et lettere liv
  1. Det er ok at levne. Mærk efter, om du er mere sulten, selvom der er mere mad på tallerkenen. Hvis ikke, så stop! 
  2.  Fyld kun din tallerken med den mængde mad, du ved, du kan spise. Du kan tage mere, hvis du virkelig er mere sulten.
  3. Brug mindre tallerkener. Man fylder automatisk mere mad på en stor tallerken og kommer nemt til at spise det uden at føle sig mere mæt. Se denne lille film.
  4. Lad være med at presse andre til at tage mere, end de ønsker.
  5. Overvej, om du virkelig har brug for det, når du bliver tilbudt at supersize, dvs. kan få en stor ekstramængde for en lille merpris. I virkeligheden betaler du for mange ekstrakalorier. 

Læs mere om at forebygge overvægt her. 

Brug ikke dig selv om skraldspand
Nogle vil mene, at det er madspild at levne. Men det er madspild, uanset om man smider maden ud eller overspiser, lyder det fra Susanne Tøttenborg:

- Madspild optager med god grund mange mennesker. Men det er altså lige så meget madspild at spise resten på tallerkenen, efter man er mæt, som det er at smide det ud. Man bruger i virkeligheden sig selv om skraldespand. Løsningen på madspild er ikke at spise op, men mindre portioner, fortsætter Susanne Tøttenborg.

 Hun opfordrer også til, at restauranter og cafeer serverer mindre portioner, og at man lader sine middagsgæster selv fylde på tallerkenen. Så kan både overvægt og unødvendig klima- og miljøbelastning ved overproduktion undgås.

Om partnerskabet "Ja tak, lidt mindre"

Ja tak, lidt mindre er et partnerskab i regi af Rådet for sund mad. Der er 19 partnere: 7-Eleven, ALT for damerne/FIT LIVING, Bryggeriforeningen, Coop, De Samvirkende Købmænd, DI Fødevarer, Fagligt Selskab for Kliniske Diætister, FOA, Fødevarestyrelsen, Healthy Skinny Bitch, Hjerteforeningen, Kost- og Ernæringsforbundet, Kræftens Bekæmpelse, Københavns Professionshøjskole, Landbrug & Fødevarer, McDonald’s, Sundhedsstyrelsen, Tænketanken Frej, Aarhus Universitet.

Overvægt er et fælles ansvar
I dag har 51 pct. af voksne danskere har overvægt. Hvis vi ikke gør noget drastisk, vil det i 2045 være steget til omkring 66 pct., hvoraf godt halvdelen vil være svært overvægtige. Overvægt er en af de væsentligste risikofaktorer for kræft, og risikoen stiger, jo mere man vejer. Derfor skal der gøres langt mere for at forebygge overvægt. 

- Overvægt er et fælles ansvar. Vi kan ikke betragte det som et individuelt problem, når mere end halvdelen af danskerne har overvægt, og andelen endda er stigende. Det kan vi kun ændre på ved at gøre noget ved de grundlæggende årsager til at så mange af os har svært ved at holde en sund vægt. Og det skyldes bl.a. at portionerne har fået vokseværk og at mange af os er opdraget til altid at spise op, siger Mette Lolk Hanak, forebyggelseschef i Kræftens Bekæmpelse.

Stigningen i antallet af danskere med overvægt vil betyde næsten 50.000 flere kræfttilfælde frem mod 2045. Dertil kommer risikoen for yderligere 40 sygdomme, herunder type 2-diabetes og hjerte-kar-sygdomme. Det er en stor belastning ikke bare for det enkelte menneske men også for vores sundhedsvæsen.

Sådan virker mindre portioner
  • En portion frikadeller med kartofler og salat kan spare dig for op mod ½ kg på et år, hvis man gør frikadellerne og salatmængden 10 % mindre og tager tre kartofler i stedet for fire. Regnestykket gælder, hvis man spiser retten – eller lignende retter - en gang om ugen (fotos af frikadeller)
  • Hvis man vælger en mellem burgermenu i stedet for en stor, sparer man 146 kalorier. Forskellen giver op mod 1 kg mindre på vægten i løbet af et år, hvis man spiser burgere en gang om ugen.
Om undersøgelsen

Undersøgelsen er foretaget af YouGov for Coop Analyse og Ja tak, lidt mindre. 1.015 deltog i undersøgelsen, der blev gennemført i marts 2021. Data er vægtet på køn, alder og geografi, og resultaterne er repræsentative for den danske befolkning mellem 18-74 år.

Læs flere af pointerne fra undersøgelsen på Coop Analyses hjemmeside.