Gå til sygdomsliste

Støt kræftsagen

Kun 3 pct. af vores indtægter
kommer fra det offentlige.
Dit bidrag er afgørende.

Netto skjulte tobakken: Nu køber færre unge cigaretter

01-10-2018
Salget af cigaretter er faldet med helt op til 39 pct. i Netto-butikker med mange unge kunder. Det viser gennemgang af tobakssalget i Netto, der har gemt cigaretterne væk i alle butikker. Kræftens Bekæmpelse er begejstret over nedgangen i salget og ser resultatet som et bevis på, at det kan lade sig gøre hurtigt at påvirke unge til at købe færre cigaretter.
Foto fra kassen i en Netto-butik

Cigaretter er ikke længere syndlige ved kassebåndet i Nettos butikker. Foto: Netto

Der er nu god dokumentation for, at unge køber færre cigaretter, når butikkerne gemmer tobakken væk. Siden juli har Netto skjult cigaretterne i kædens næsten 500 butikker. Nu viser opgørelser fra en række Netto-butikker, der ligger tæt på en eller flere ungdomsuddannelser, og hvor kunderne i høj grad består af unge, at salget af cigaretter typisk er faldet med mellem 12 og helt op til 39 pct.

Eksempelvis er salget faldet med 20 pct. i Netto ved Hellerup Station i det nordlige København. Her ligger blandt andet to gymnasier i nærheden.I Storcenter Nord i Aarhus, hvor der også ligger flere ungdomsuddannelser og et universitet i området, er salg af cigaretter faldet endnu mere, nemlig med 27 pct. Det største fald er i Solrød syd for København med et fald på 39 pct. Her ligger både et gymnasium og en produktionsskole i nærheden.

Det er et markant større fald end de godt 9 pct., der er det gennemsnitlige fald for alle Netto-butikker, efter cigaretterne blev skjult.

Læs mere her om, hvordan det hen over sommeren rykkede på tobaksfronten:

Stort fokus på røg glæder Kræftens Bekæmpelse

Mærkbar og positiv effekt

– Vi har en ambition om medvirke til, at færre unge begynder at ryge, og det er derfor, vi har gemt cigaretterne væk. Udover, at salget af cigaretter er faldet helt generelt, viser tallene, at tendensen er endnu tydeligere og endnu mere markant i de Netto-butikker, som mange unge besøger. Det er meget glædeligt og viser, at tiltaget har en mærkbar og positiv effekt, siger Brian Seemann, landedirektør i Netto.

Han pointerer, at opgørelserne stemmer overens med oplevelsen fra Nettos kassemedarbejdere, der fortæller, at de møder færre unge, som vil købe cigaretter.

Fælles for alle de undersøgte områder er også, at der er et udbud af andre supermarkeder og kiosker i området, hvor der kan købes tobaksvarer, og hvor cigaretterne ikke er skjult som i Netto.

Tallene viser tydeligt, at færre børn og unge køber tobak, når tobak gemmes væk i danske butikker

Niels Them, projektchef i Kræftens Bekæmpelse

Baggrunden for Salling Groups beslutning om at skjule tobakken er en række anbefalinger fra Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen og Lægeforeningen til at bekæmpe rygning og forhindre nye generationer af rygere i at opstå. Blandt dem er en anbefaling til detailhandlen om at skjule tobakken. Salling Group er samtidig medlem af TrygFondens og Kræftens Bekæmpelses partnerskab Røgfri Fremtid.

En international forskningsrapport viser, at personer, der er mere udsat for markedsføring af cigaretter, har 1,6 gange højere chance for at have prøvet at ryge end dem, der ikke har været så eksponeret for markedsføringen.

VIl du vide mere om partnerskabet Røgfri Fremtid?

Røgfri Fremtid: Vi kan ændre fremtiden sammen

– Dagens tal fra Netto og Salling Group er en fantastisk positiv nyhed. Tallene viser tydeligt, at færre børn og unge køber tobak, når tobak gemmes væk i danske butikker. Det passer fint med erfaringer fra blandt andet Norge og England, som i en årrække har brugt metoden. Jeg kan kun opfordre alle andre supermarkedskæder, kiosker og tankstationer til at følge efter. De bør hurtigst muligt gøre alvor af snakken og se at få gemt cigaretterne væk, siger Niels Them Kjær, projektchef for tobaksforebyggelse i Kræftens Bekæmpelse.

Danskerne er enige

Niels Them Kjær understreger, at det er vigtigt at få de øvrige butikskæder til at gemme cigaretterne væk. Politkkerne må også på banen:

– Nettos tal viser, at det virker. Hvis vi skal nå målet om en Røgfri Fremtid i 2030 skal politikerne også tage deres del af ansvaret og vedtage en lov, så børn og unge ikke blot køber smøger det næste sted, hvor de ser dem, understreger Niels Them Kjær.

Meget tyder på, at de unge er enige i, at det nytter noget at gøre tobakken usynlig. I en nylig rapport fra Røgfri Fremtid, ”Ungeundersøgelse 2017”, svarer de unge rygere mellem 14 og 19 år, at det at gøre cigaretterne usynlige i butikkerne er det bedste forslag til at undgå rygning blandt børn og unge.

Tilsvarende svarer 7 ud af 10 danskere, at de bakker op om, at tobak skal være ude af syne i butikkerne. Kun 8 pct. er imod.

Fra i dag, mandag d. 1. oktober, følger Salling Group op ved også at have gjort cigaretterne usynlige i gruppens øvrige varehuse, Føtex, Bilka og Salling.

Læs mere om rygning og kræft:

Undgå røg og rygning