Det mener Kræftens Bekæmpelse om usunde mad- og drikkevarer
Kræftens Bekæmpelse anbefaler flere afgifter på og strammere regler for markedsføring af usunde mad- og drikkevarer, da de øger risikoen for overvægt, hvilket kan føre til mindst 15 forskellige kræftformer.
Vi køber årligt i snit 35 kg slik og snacks og 127 liter søde drikkevarer hver især. Vores høje indtag af usund mad og drikke øger risikoen for overvægt og svær overvægt, som igen øger risikoen for mindst 15 forskellige kræftformer.
Sammenhæng mellem overvægt og kræft er veldokumenteret.
Læs mere her: Overvægt og kræft
I 2023 levede 53 pct. af alle voksne danskere med overvægt, og 19 pct. med svær overvægt. Det vil være henholdsvis 66 pct. og 29 pct. i 2045, hvis vi ikke griber ind og ændrer udviklingen.
Børn skal beskyttes mod markedsføring af usunde fødevarer
Op til 80 pct. af de reklamer for mad og drikke , som børn og unge møder i deres hverdag, viser usunde sager med et højt indhold af fedt, salt og sukker. Reklamerne er problematiske, fordi de påvirker børnenes forbrug af usund mad- og drikkevarer.
De usunde fødevarer stjæler plads i kosten fra vigtige næringsstoffer og øger deres risiko for at udvikle overvægt. 70 pct. af børn, der lever med overvægt, tager den med sig i voksenlivet. Samtidig beskytter den nuværende lovgivning ikke børnene tilstrækkeligt.
Børn er mere påvirkelige overfor markedsføring og har svært ved at skelne mellem underholdning og reklame. Det skyldes blandt andet, at børn ikke er i stand til at identificere indhold som reklame eller genkende reklamens overtalende intentioner [1].
Kræftens Bekæmpelse ønsker derfor strammere markedsføringslovgivning, og at vi - som samfund - på den måde bidrager til at beskytte vores børn og unge bedre.
Afgifter på føde- og drikkevarer
Vores forbrug af usunde drikkevarer er steget markant siden afskaffelsen af sukkerafgiften i 2014. Samtidig er vores indkøb af søde drikke det højeste blandt europæiske lande [2].
I Danmark er der generelt desværre ikke politisk opbakning til at indføre flere fødevareafgifter, blandt andet fordi erhvervet gør modstand og frygten for øget grænsehandel. Men erfaringen viser, at afgifter er et af de mest effektive redskaber til at sænke efterspørgslen hos os forbrugere, og afgifter er afgørende, hvis vi skal problemet til livs [3].
Overvægt er et komplekst problem
Overvægt skyldes en kombination af genetik, biologi, vores samfund og omgivelser.
Ansvaret for at forebygge overvægt ligger ikke hos individet alene, men også på samfundets beslutningstagere, fødevareindustrien og forhandlerne, da de alle har indflydelse på de omgivelser, der påvirker os og vores valg.
Kontakt:
Hvis du vil vide mere om Kræftens Bekæmpelses arbejde med og holdning til usunde fødevarer kontakt Peter Dalum, projektchef, Forebyggelse og Oplysning, Kræftens Bekæmpelse. Mail: pd@cancer.dk eller telefon: 35 25 75 70
Kontakt presseteamet
Ønsker du udtalelser til pressen, kan du kontakte Kræftens Bekæmpelses pressetelefon på tlf.: 35 25 74 00
NYHEDSBREV
Tilmeld dig nyhedsbrevet til patienter og pårørende. Her finder du inspiration, støtte og sidste nyt på kræftområdet. Du kan til enhver tid afmelde dig igen.
Læs mere og tilmeld dig nyhedsbrevet