Når tilbudsaviserne frister. En optælling af tilbud på usunde mad- og drikkevarer i danske tilbudsaviser
37 % af tilbuddene i supermarkedernes tilbudsaviser er for usunde mad- og drikkevarer og takeaway/færdigretter. Tæller vi alkohol med, er andelen 46 %.
Undersøgelsen viser, hvor stor en andel usunde mad- og drikkevarer, takeaway/færdigrettet samt alkohol udgør i supermarkedernes tilbudsaviser. Og at der er stor forskel på, hvordan kæderne sammensætter tilbudsaviserne.
Undersøgelsen bygger på en optælling af tilbuddene i seks tilbudsaviser for otte landsdækkende dagligvarekæder ud fra fire prædefinerede kategorier: 1) usunde mad- og drikkevarer, 2) takeaway/færdigretter, 3) alkohol og 4) øvrige kategorier. Usunde mad- og drikkevarer følger DTU Fødevareinstituttets definition.
Tilbud på usunde mad- og drikkevarer og takeaway/færdigretter står for 37 % af i alt 5.063 tilbudsvarer i 48 tilbudsaviser fra sommeren og efteråret 2024.
Optællingen er ikke repræsentativ, men vurderes at give et retvisende billede af sammensætningen af tilbud i ugeaviserne.
Læs rapporten