Gå til sygdomsliste

Organisatorisk brugerinvolvering

Kræftens Bekæmpelse arbejder med organisatorisk brugerinvolvering for at blive klogere på, hvordan vi kan gøre det bedre. Her kan du finde beretninger fra de patienter og pårørende, som vi er i kontakt med.

Rådgiver fra Kræftlinjen

Værdifulde beretninger fra patienter og pårørende
Tilværelsen som kræftramt kan byde på såvel positive som negative oplevelser i mødet med sundhedsvæsenet. Det hører medarbejdere og frivillige i Kræftens Bekæmpelse jævnligt om, når patienter og pårørende fra hele landet deler deres oplevelser med os.

Kræftens Bekæmpelse arbejder med organisatorisk brugerinvolvering ved at indsamle og bruge de beretninger, vi får fra patienter og pårørende. Beretningerne giver ikke et generelt billede af situationen på kræftområdet, men er med til at pege på områder, hvor forholdene kan gøres bedre. 

Brugerpanelet
Beretninger fra brugere

Kræftens Bekæmpelse har oprettet et brugerpanel med over 1200 nuværende og tidligere kræftpatienter, pårørende og efterladte. Cirka 10 gange om året udsender vi spørgeskemaer til deltagerne, som giver en indikation på, hvor de oplever, at det går godt, og hvor de oplever problemer.

Brugerpanelets besvarelser

Erfaringsopsamlinger
Beretninger fra brugere

Kræftens Bekæmpelse laver erfaringsopsamlinger baseret på de beretninger, vi får fra brugerne af kræftrådgivningerne, Kræftlinjen, Cancerforum og Brevkassen. Erfaringsopsamlingerne er bearbejdet redaktionelt og anonymiseret, da hensigten ikke er at udlevere de involverede parter.

Fokuseret erfaringsopsamling (2017)

Barometerundersøgelser i Kræftens Bekæmpelse
Organisatorisk brugerinvolvering

Kræftens Bekæmpelse gennemfører med jævne mellemrum barometerundersøgelser, som er landsdækkende spørgeskemaundersøgelser af kræftramtes behov og oplevelser i mødet med sundhedsvæsenet.

Barometerundersøgelser i Kræftens Bekæmpelse

Kom godt i gang med brugerinddragelse på hospitaler
Organisatorisk brugerinvolvering

Kræftens Bekæmpelse har lavet en pjece til at arbejde med brugerinddragelse på hospitaler. Pjecen gennemgår trin for trin, hvordan man kan etablere brugerinddragelse på en hospitalsafdeling. Bagerst i pjecen er det inspiration til at lave et konkret rekrutteringsopslag til brugere.

Kom godt i gang med brugerinddragelse på hospitaler

Patientinddragelsesguide fra regionerne
Organisatorisk brugerinvolvering

Landets fem regioner har i samarbejde udarbejdet hjemmesiden 'Patientinddragelsesguiden' om organisatorisk patientinddragelse. Her kan du finde inspiration, trin for trin-guides og metoder til at inddrage patienter og brugere i udviklingen af sundhedsvæsenet.

Patientinddragelsesguiden