Gå til sygdomsliste

Bevæg dig hver dag

Det sundeste er, at du bevæger dig så meget som muligt. Men det er lige så vigtigt, at du sidder ned så lidt som muligt.

Kræftens Bekæmpelse anbefaler

Pulsen op i mindst 30 minutter hver dag.

De officielle anbefalinger for bevægelse og motion er:

  1. Voksne skal have pulsen op i mindst 30 minutter hver dag. For børn (5-17 år) er det 60 minutter hver dag. Hvis ikke du kan tage de 30 minutter på én gang, så bevæg dig 3 x 10 minutter i løbet af dagen.
  2. Dyrk motion med høj intensitet mindst 2 gange om ugen i 20 minutter ad gangen. For børn (5-17 år) er det mindst 3 gange om ugen. Det vedligeholder konditionen og styrker musklerne.
  3. Husk også aktiviteter som øger knoglestyrken (som styrketræning og løb) og bevægeligheden (som yoga og svømning).

Den internationale kræftforskningsfond (WCRF) anbefaler også, at du sidder mindre ned og i kortere tid ad gangen.

Sådan mærker du intensiteten

Når du bevæger dig med moderat intensitet, er du lettere forpustet, men kan godt føre en samtale imens. Når du dyrker motion ved høj intensitet, er du så forpustet, at du har svært ved at sige hele sætninger.

Kilder:

Sundhedsstyrelsen. Fysisk aktivitet. Håndbog om forebyggelse og behandling. 2018.

World Cancer Research Fund/American Institute for Cancer Research. Continuous Update Project Expert Report 2018. Diet, nutrition and physical activity: Energy balance and body fatness.

 

Leg på streg

Læs mere om bevægelse i skolen og børnehaven.

Legpaastreg.dk