Gå til sygdomsliste

Kød og kræft
Spis mindst muligt af de forarbejdede kød- og fjerkræprodukter

Mindst muligt forarbejdet kød

Det sundeste er helt at lade være med at spise forarbejdede kød- og fjerkræprodukter. Du bør heller ikke spise mere end 500 gram kød om ugen.

Mindst muligt forarbejdet kød

12 ud af 100 tilfælde af tyk- og endetarmskræft kan undgås, hvis vi ikke spiser forarbejdede kød- og fjerkræprodukter

Risiko for kræft

12 pct. af alle tilfælde af tyk- og endetarmskræft kan forebygges ved at undgå forarbejdede kød- og fjerkræprodukter. Tyk- og endetarmskræft rammer i alt 5.000 danskere om året.

Risiko for kræft

Spegepølse, bacon og kyllingepølser er eksempler på forarbejdede kød- og fjerkræprodukter

Forarbejdede kød- og fjerkræprodukter

Forarbejdede kød- og fjerkræprodukter er kød og fjerkræ der er saltet, modnet, røget eller behandlet på anden måde for at forbedre smagen eller holdbarheden.

Forarbejdede kød- og fjerkræprodukter

Kød, fjerkræ og fisk

Kød, fjerkræ og fisk

Det er vigtigt at skelne mellem kød, fjerkræ og fisk, fordi de påvirker din risiko for at få kræft på en forskellig måde. Fisk er det bedste valg og kan muligvis forebygge kræft.

Kød, fjerkræ og fisk

Ost, æg, fisk, frugt, grøntsager og rester fra aftensmaden er gode alternativer til kødpålæg

Sunde madpakker

Kødpålæg kan erstattes af æg, ost, frugt, fisk, grøntsager og resten af hakkebøffen fra aftensmaden i går.

Sunde madpakker

Fisk er et godt alternativ til kød

Middag med mindre kød

Giv plads til fisk, fjerkræ, æg eller bælgfrugter i middagsmaden – så spiser du automatisk mindre kød.

Middag med mindre kød