Gå til sygdomsliste

Topbanner - solkampagnen

D-vitamin og sol

D-vitamin dannes, når solens uv-stråler rammer huden. Men selvom man omgås solen med omtanke og følger solrådene, kan man sagtens få den nødvendige dosis D-vitamin.

D-vitamin er en nødvendighed for kroppen

Solens uv-stråling får huden til at danne D-vitamin. Kroppen har brug for D-vitamin for at kunne optage kalk og opbygge og bevare stærke knogler hele livet igennem. 

Faktaark om D-vitamin (pdf)

Du får D-vitamin til trods for skygge, tøj & solcreme

Selvom man opholder sig i skyggen om sommeren, danner kroppen stadig D-vitamin. Solens stråler reflekteres nemlig både i sand, vand og beton. Derfor kan solen stadig nå dig, når du sidder i skyggen. Hvis du bruger tøj eller solcreme, for at undgå at blive solskoldet, vil du stadig kunne tilstrækkeligt med D-vitamin, da solens stråler stadig vil ramme noget af din hud. 

Sådan dækkes dit behov året igennem

De fleste danskere får faktisk tilstrækkelig D-vitamin, når de i det daglige opholder sig udendørs og solbeskytter sig i timerne midt på dagen. Kroppen danner faktisk nok D-vitamin, hvis blot man er ude 10-20 minutter om dagen tre gange om ugen. Det er en udbredt myte, at man skal ligge og stege i solen for at komme op på et tilstrækkeligt D-vitamin-niveau. Huden stopper nemlig med at danne D-vitamin, når der er dannet nok. Huden optager altså ikke mere D-vitamin ved at blive brun, rød eller forbrændt. 

Om sommeren får vi opfyldt vores D-vitamin-lager. Lageret af D-vitamin kan kroppen tære på om vinteren, hvor vi ikke kan få D-vitamin fra solen. 

I Danmark skyldes et eventuelt lavt niveau af D-vitamin især vores lange vinter. Når vinteren er land og D-vitamin-lageret er tømt, kan det være nødvendigt med kosttilskud, hvis ikke man får nok D-vitamin gennem kosten. 

Få D-vitamin gennem kosten

D-vitamin kan også fås gennem kosten fra f.eks. fede fisk, lever, mælkeprodukter og kød. Derfor anbefaler Sundhedsstyrelsen og Kræftens Bekæmpelse, at man får sit D-vitamin gennem solsikker soladfærd i sommerhalvåret og gennem kosten.

Læs mere på altomkost.dk.

Nogle befolkningsgrupper tilrådes dog et tilskud eksempelvis spædbørn, folk med mørk hud, folk der altid er tildækkende og ældre, der mest opholder sig indendørs.

Er du i tvivl om, hvorvidt du får tilstrækkelig med D-vitamin, anbefaler vi, at du kontakter din læge.

Solarium er ikke en god kilde til D-vitamin

Solarier udsender kunstig fremstillet uv-stråling, der markant øger risikoen for udvikling af kræft i huden. Solarium er derfor aldrig en sund kilde til D-vitamin, det skader huden mere, end det gavner. Der er 60% øget risiko for at udvikle modermærkekræft, hvis man bruger solarium, inden man fylder 35 år.

En sund livsstil og den rette kost gør underværker og giver dig rigeligt med D-vitamin. Derfor fraråder vi solarium som kilde til D-vitamin.

Hvad er et tilstrækkeligt D-vitamin-niveau? 

Spørgsmålet omkring, hvad der er et tilstrækkeligt D-vitamin-niveau, er en forskningsbaseret debat. Man ved faktisk ikke, hvad et optimalt D-vitamin-niveau er. Men der er i øjeblikket gang i et stort forskningsprojekt kaldt "Status D". Resultaterne offenliggøres løbende. De første resultater offentliggjort i 2016 handler om sammenhæng mellem solbeskyttelse og D-vitamin-niveau og ikke helt entydige. Voksne, der anvender skygge eller tøj, har højere risiko for at være i gruppen, der har D-vitamin-niveau under 50nmol/L, som er definationen på utilstrækkeligt D-vitamin-niveau ift. knogle sygdomme. De, der anvender solcreme, har til gengæld højere chance for at være i gruppen, der har tilstrækkeligt D-vitamin. For børn var der ingen statistiske signifikante sammenhænge mellem solbeskyttelse og D-vitamin-niveau. I modsætning til tidligere studier om vitamin D omgandler statusD raske mennesker. Og blandt deltagerne i studiet var kun 13% under 50nmol/L ved både forår og efterårsmålingen. Tilsvarende var under 1 % af deltagerene under 25 nmol/L (defineret som D-vitamin mangel) ved både forår og efterårsmålingen. 

Fik du svar på dine spørgsmål?

Ellers kan du læse flere spørgsmål og svar om kræft og D-vitamin her:

Spørgsmål og svar om D-vitamin

 

Få nyt fra Solkampagnen

Få Solkampagnens nyhedsmails med gode ideer og de seneste nyheder om solbeskyttelse. Nyhedsbrevene udsendes ca. 4 gange årligt.

Tilmeld dig nyhedsbrevene her


Uv-indeks app

Hent Solkampagnens app til din smartphone. Så kan du se det aktuelle uv-indeks for over 1. mio. lokationer i hele verden og få automatiske påmindelser, når dagens uv-indeks i din favoritby bliver 3 eller derover.

Læs mere om UV-INDEKS appen