Gå til sygdomsliste

Fisk, fiskeolie og omega-6 fedtsyrer

Det er sundt at spise fisk to gange om ugen - især hvis fisken erstatter måltider med kød. Det er dog ikke videnskabeligt bevist, at fiskeolie har en effekt i behandlingen af kræft, eller at fiskeolie skulle have en forebyggende effekt.

Fiskeolie som kosttilskud

Kosttilskud med fiskeolie beskytter ikke mod kræft, men det er godt at spise fisk.

Hvad er fiskeolie (omega-3) og omega-6 fedtsyrer?

Fiskeolie bruges som betegnelse for de fedtsyrer, der findes i fisk og skaldyr. Fiskeolie kaldes også omega-3 (eller N-3) fedtsyrer. Omega-3 fedtsyrer findes også i alger, valnødder og hørfrø.

Omega-6 er - ligesom omega-3 - en ’langkædet fler-umættet fedtsyre’. Omega-6 findes i mange planteolier, f.eks. majs-, solsikke- og vindruekerneolie.

Tretallet og sekstallet i fedtsyrernes navne udspringer af deres kemiske opbygning. Og netop den kemiske opbygning er vigtig, når man taler om fedtstoffer, fordi den har betydning for fedtets anvendelse og sundhedsmæssige betydning.

Forskellige fedtstoffers anvendelse og sundhedsmæssige betydning:

Mættet fedt: produkter, der har et højt indhold af mættet fedt, er karakteriseret ved at være faste ved stuetemperatur. Det gælder f.eks. smør og fedt fra kød.
Enkelt-umættet fedt: produkter, hvor enkelt-umættet fedt er dominerende, er flydende ved stuetemperatur, men bliver faste i køleskabet. Det gælder f.eks. olivenolie.
Fler-umættede fedtstoffer: produkter i denne kategori er olier, som vil holde sig flydende selv under 0 grader. Det gælder f.eks. fiskeolier og omega-6 fedtsyrer.

Det anbefales, at det meste af vores fedtindtag består af ’enkelt-umættet’ fedt, og at særligt indtaget af ’mættet fedt’ begrænses.

Stor interesse for at undersøge fiskeolies sundhedsmæssige effekter

Fiskeolie har været undersøgt for mange helbredsmæssige effekter. F.eks. har forskere fundet ud af, at kosttilskud med fiskeolie giver lavere niveauer af kolesterol i blodet. Men de bedste videnskabelige studier har ikke fundet, at tilskud med fiskeolie nedsætter risikoen for blodpropper. 

Samspillet mellem fiskeolie og omega-6 kan have en sundhedsmæssig betydning

Der har været meget fokus på, hvorvidt kostens forhold mellem fiskeolie (omega-3) og omega-6 har en sundhedsmæssig betydning. Mens omega-3 menes at nedsætte såkaldt ’inflammation', har omega-6 været tilskrevet den modsatte effekt. Inflammation kan betegnes som en irritationsreaktion i kroppen, der kan lede til bl.a. hjertesygdom og kræft.

Desuden benytter omega-3 og omega-6 fedtsyrer de samme enzymer til deres omdannelse og videre effekt i kroppen. Derfor kan man forestille sig, at et højt indtag af omega-6 vil udkonkurrere omega-3 og dermed mindske de positive effekter af fiskeolierne.

Fiskeolie (omega-3) og omega-6 fedtsyrer i forhold til kræft

Der er flere teorier om, at fiskeolier kan have gavnlige effekter hos kræftpatienter. En af teorierne handler om, at fiskeolier har antiinflammatoriske effekter og dermed kan hæmme vækst af kræftknuder og/eller mindske komplikationer efter en operation.

En anden teori er, at fiskeolier kan modvirke ’kakeksi’, som er uønsket vægttab og muskelsvækkelse pga. kvalme, mundtørhed, synkeproblemer og andre følgevirkninger af kræft og/eller kræftbehandling. Endelig har det været foreslået, at fiskeolie kan styrke effekten af kemoterapi.

Ingen dokumentation for teorierne om fiskeolies effekt hos kræftpatienter

Der er dog ikke videnskabelig dokumentation for de forskellige teorier om fiskeoliers effekt. I et nyere studie udført på 148 danske patienter med kræft i tyk- eller endetarm, fandt forskerne ud af, at indtaget af fiskeolie ikke havde en forebyggende effekt på komplikationer efter operation.

Særligt i forhold til den omega-6 fedtsyre, der hedder arakidonsyre, har der været teorier om en negativ effekt, fordi denne fedtsyre omdannes til ’prostaglandin E2’, som forskerne mener kan medvirke til, at kræftknuder breder sig.

Der er heller ikke dokumentation for den negative effekt. Der er lavet en række studier, men resultaterne er slet ikke entydige.

Fiskeolie (omega-3) og omega-6 fedtsyrer i samspil med kræftmedicin

Fiskeolie (omega-3) kan muligvis forværre nogle af de bivirkning, man kan opleve ved behandling med binyrebarkhormon. Store doser af omega-3 fedtsyrer kan øge blødning og dermed være et problem i forbindelse med operation. Der er ikke fundet andre alvorlige påvirkninger af fiskeolie på kræftbehandling.  

Vi ved endnu ikke, om omega-6 påvirker kræftbehandling.

Bivirkninger ved fiskeolie og omega-6 fedtsyrer er ikke alvorlige

De direkte bivirkninger ved fiskeolier er ikke alvorlige. Der er primært beskrevet bivirkninger som ’fiskesmag’, løs afføring og kvalme.

Har fisk en forebyggende effekt?

En mulig kræftforebyggende effekt af fisk har været undersøgt i en lang række studier. Overordnet set tyder forskningen ikke på, at fisk har en stærk kræftforebyggende effekt, men sammenholdt med de positive effekter, man har set af fisk i forhold til bl.a. forebyggelse af hjerte-karsygdom, tyder alt på, at en kost rig på fisk er et sundt valg.

Nogle studier har vist, at personer, der spiser meget fisk og mindre kød, har en tydeligt lavere forekomst af kræft i tarmen sammenlignet med personer, der spiser mindre fisk og mere kød. Om den positive effekt skal tilskrives fisk eller snarere det lavere indtag af kød, er svært at sige. Men i hvert fald er fisk et bedre valg end kød.

Fordele ved fisk i stedet for kosttilskud med fiskeolier

Forskerne har også undersøgt kosttilskud med fiskeolie i forhold til udvikling af kræft, men her er der ingen tegn på en beskyttende effekt.

Et nyere studie fandt, at mænd med høje koncentrationer af fiskeolier i blodet havde en forøget risiko for at udvikle prostatakræft. Studiet var velgennemført, og resultatet må derfor tages alvorligt. En række tidligere studier har dog vist, at et højt indtag af fisk ikke øger risikoen for udviklingen af prostatakræft. At fisk indeholder andre gavnlige stoffer end omega-3 fedtsyrerne er en mulig forklaring.

Fisk spist som mad har også den fordel - frem for kosttilskud - at fisken bliver spist i stedet for andre, måske mindre sunde fødevarer – f.eks. kød fra okse, svin eller lam. Kræftens Bekæmpelse anbefaler derfor, at man vælger at spise fisk i stedet for at tage kosttilskud. Dog er de nye resultater ikke så markante, at man skal stoppe med at spise fiskeolie som tilskud, hvis man har en god grund til det (f.eks. lindring af gigt).

Find inspiration: opskrifter med fisk 

I forhold til omega-6 fedtsyrer, er forskningen for uklar til, at der kan gives en præcis vejledning. Der er dog ingen grund til bevidst at øge sit indtag af omega-6 fedtsyrer.

Uønskede indholdsstoffer i store rovfisk

I Danmark anbefales vi at spise 2-300 gram fisk om ugen – og helst af forskellige typer af fisk. Nogle fisk indeholder tungmetaller og dioxin, som man ikke bør få for store mængder af. Hvis man vælger at spise meget mere end 300 gram fisk om ugen, kan det være en fordel at vælge mindre fisk som f.eks. sild, frem for store rovfisk som tun, helleflynder, gedde og aborre.

Læs også:

Kost til kræftpatienter

Kosttilskud og naturlægemidler

 

Rådgivning

Ældre kvinde taler med en kvinde med ryggen til

Ring til Kræftlinjen, skriv til Brevkassen eller find den nærmeste kræftrådgivning.

Vores rådgivningstilbud


Livet med kræft

Livet med kræft

Om psykiske reaktioner, familie, seksualitet og arbejde.

Hvis du har kræft


Opret en profil på cancerforum og mød andre patienter og pårørende, som du kan dele tanker og erfaringer med.