Gå til sygdomsliste

Bækkenbundstræning efter kræftbehandling

Venepumpeøvelser, bækkenløft og knibeøvelser er gode øvelser for underliv og bækkenbund for både kvinder og mænd efter operation eller strålebehandling.

Kvinder ligger på gulvet med tæpper over

Sørg for at ligge eller sidde behageligt, når du laver bækkenbundstræning. De fleste kan allerede mærke en forbedring, når de har lavet bækkenbundsøvelser i en uge.

Hvis du er blevet opereret eller strålebehandlet i underlivet, blæren eller endetarmen, kan nerver til lukkemusklerne eller selve lukkemusklerne have taget skade. Det betyder, at man kan have svært ved at holde på vandet (inkontinens).

Antihormonbehandling efter operation kan også forværre problemet, da behandlingen kan svække musklerne generelt.

Ved at træne bækkenbundsmusklerne kan man få bedre kontrol over vandladning og afføringen, fordi bækkenbundens muskulatur kan klemme af for urinrøret i stedet for lukkemusklen.

De fleste mærker en bedring allerede inden for en uge.

Bækkenbunden sørger for, at vi kan holde på urin og afføring

Både mænd og kvinder har bækkenbundsmuskler. Musklernes største opgave er at sørge for, at vi kan holde tæt for urin, luft og afføring. Derfor skal musklerne i bækkenbunden være stærke.

Det er også bækkenbundsmusklerne, der trækker sig rytmisk sammen, når man får orgasme eller udløsning.

Fordele ved træning af bækkenbunden:

  • Man får lettere ved at holde på vandet og afføringen
  • Den seksuelle lyst øges 
  • Kan hjælpe ved rejsningsproblemer og smerter ved sex hos mænd
  • Undersøgelser tyder på, at strålebehandling har en bedre effekt, da blodgennemstrømningen øges af træning
Øvelser ved bækkensmerter hos kvinder

Efter behandling for kræft i underlivet kan kvinder have smerter i forbindelse med samleje.

Det kan skyldes stramhed i vævet eller øget spændingstilstand i bækkenmusklerne.

Øvelser ved bækkensmerter

Knibeøvelser styrker bækkenbunden

Både mænd og kvinder kan træne deres bækkenbundsmuskler, og det foregår på samme måde, nemlig med knibeøvelser. Det kan være en god idé at lave venepumpeøvelser og bækkenløft inden knibeøvelserne.

Venepumpeøvelser inden knibeøvelser

Før du går i gang med at lave knibeøvelser for at styrke din bækkenbund, er det en god idé at lave nogle øvelser for blodomløbet i underlivet. Øvelserne kaldes for venepumpeøvelser, og mange synes også, at de er rare at lave, hvis maven måske føles oppustet, og benene er trætte.

Venepumpeøvelserne fjerner også hævelse nede i dine bækkenbundsmuskler, så det føles nemmere at knibe.

  • Læg dig på ryggen med bøjede knæ og fødderne i underlaget
  • Start med at lave tre til fire dybe vejrtrækninger, hvor du trækker vejret dybt ned i maven
  • Bøj begge ben op til maven og lav cyklebevægelser med benene i et til to minutter
  • Sænk derefter benene og slap af

Bækkenløft inden knibeøvelser

Du kan også lave det, der kaldes bækkenløft. Det løsner godt i underlivets muskler og letter trykket på bækkenbunden.

  • Læg dig på ryggen med bøjede knæ og fødderne i underlaget
  • Løft bagdelen op og ned fem til ti gange
Knibeøvelser efter behandling for kræft

Når du skal træne bækkenbunden, kan du vælge en af følgende stillinger:

  • Lig på ryggen med bøjede ben, eventuelt med en pude under benene
  • Sid på en stol
  • Stå op med let adskilte ben

Du skal ligge, stå eller sidde behageligt. Prøv dig eventuelt frem undervejs i forhold til, hvad der virker bedst.

Sådan kniber du

Slap godt af i hele kroppen. Du skal især tænke på at slappe af i mave, bagdel og lår, så du ikke kommer til at spænde disse muskler i stedet for at knibe med bækkenbundsmusklerne.

Spænd bækkenbundsmusklerne ved at forestille dig, at du skal holde på en prut og lukke omkring endetarmsåbningen. Prøv at trække bækkenbunden opad. Musklerne i baller og lår skal være afslappede.

Selvom du føler, at det kun er rundt om endetarmsåbningen, der sker en bevægelse, kniber du alligevel sammen med hele din bækkenbund. Du lukker altså også for urinrøret, når du kniber sammen om endetarmsåbningen.

Som kvinde lukker du også for skeden. Som mand kan du bedst mærke knibeøvelser ved endetarmen samt ved testiklerne og roden af penis, som kan vippe, når man kniber.

Små, korte knib

  • Start med at lave nogle små, korte knib, hvor du kniber et øjeblik og slipper igen
  • Hold en lille pause mellem hvert knib
  • Gentag fem til ti gange.

Længerevarende knib

  • Lav nu nogle længere knib, der hver varer seks til otte sekunder
  • Du skal holde pause, lige så længe knibet varede, mellem hvert knib
  • Gentag ti til 20 gange.

Det kraftige knib

Efterhånden som du bliver bedre til at knibe, kan du øve dig på at holde meget kraftige knib.

  • Spænd så meget, du overhovedet kan
  • Hold knibet fem til ti sekunder
  • Slap helt af i bækkenbundsmusklerne mellem hvert knib
  • Vær opmærksom på, at du ikke kommer til at spænde alle mulige andre muskler
  • Gentag tre til fem gange.

Gentag knibeøvelserne to til tre gange om dagen i minimum tre måneder. 

Screenshot fra film med bækkenbundsøvelser

Video med gennemgang af bækkenbundsøvelser, lavet til mænd, men de gælder også for kvinder 12:59 min.

Spørg lægen eller fysioterapeut om bækkenbundstræning

Er du i tvivl om, hvorvidt du kniber rigtigt, kan du få en læge eller specialuddannet fysioterapeut til at undersøge eller vejlede dig. Du kan spørge efter tilbud om instruktion i træning af bækkenbunden, når du kommer til kontrol hos lægen. Lægen kan henvise dig til en fysioterapeut, der kan hjælpe.

Få målt bækkenbundens styrke

Med et lille apparat kan man få målt bækkenbundens styrke, og om man kniber rigtigt. Dermed er det også muligt direkte at måle fremgang efter træning. En fysioterapeut kan også føle, om man kniber rigtigt ved at sætte to fingre på mellemkødet.

Læs mere om, hvor du kan få hjælp:

Rådgivning om kræft og seksualitet

Hjælp ved vandladningsproblemer

Kontinensforeningen er for mennesker med forskellige former for vandladningsproblemer.

Kontinensforeningen

Læs seksualitet efter kræftbehandling

Seksualitet - forside

Læs alt om hvad du selv kan gøre under og efter kræftbehandling

Hvad kan du selv gøre

 

Rådgivning

Ring til Kræftlinjen, skriv til Brevkassen eller find den nærmeste kræftrådgivning.

Vores rådgivningstilbud


Livet med kræft

Livet med kræft

Om psykiske reaktioner, familie, seksualitet og arbejde.

Hvis du har kræft


Opret en profil på cancerforum og mød andre patienter og pårørende, som du kan dele tanker og erfaringer med.