Gå til sygdomsliste

Råd og redskaber

Hvis du arbejder med dine mentale ressourcer, kan det have stor betydning for din livskvalitet og hjælpe dig til at finde fodfæste, midt i en svær livssituation.

Du kan arbejde med dine mentale ressourcer på mange måder. Her kan du læse om tre metoder, der har vist sig at have en positiv virkning på livskvalitet og velvære under en kræftsygdom.

Mindfulness meditation

Visualisering

Musik

Værktøjer i hverdagen

Når hverdagen er vendt op og ned kan faste rutiner som du har det godt med, være med til at opretholde sammenhængen.
Det er ikke altid vi har tid eller overskud til at meditere, men mindre kan også gøre det. Her er en række små redskaber du kan bruge til at skabe plads og overskud i løbet af hverdagen. De kan bruges hver for sig, alt efter hvad du selv synes der virker, eller i sammenhæng med en logbog over din træning, kost, søvn eller generelle humør.

Læg mærke til lyspunkterne

Hold regnskab med energikontoen

At fejre succeserne

Accepter de negative følelser

CD med mentale øvelser og redskaber ved kræftsygdom

Denne CD af Bobby Zachariae forklarer, hvordan det er en stor belastning for psyken at få konstateret kræft. Øvelserne på CD'en tilbyder nogle psykiske redskaber, som kan hjælpe med at håndtere de psykiske og fysiske følger af sygdommen og behandlingen. Visualisering kan ikke erstatte, men være et vigtigt supplement til den medicinske behandling.

CD'en indeholder to øvelser; "Aktivering af indre ressourcer ved kræft” og ”Håndtering og lindring af bivirkninger ved kræftbehandling” med speak af Bobby Zachariae og musik af Christian Alvad.

Køb 'Mentale redskaber ved kræftsygdom' i Kræftens Bekæmpelses netbutik og støt samtidig Ditliv

Læs mere under 'Hjælp og Viden' på cancer.dk:

Her finder du mere viden, som du kan bruge, hvis du vil arbejde med at styrke dine mentale ressourcer, samt viden om alternative behandlingsformer som f.eks. meditation og musikterapi:

Psykiske reaktioner på en kræftdiagnose

Alternative behandlingsformer

 

Hvad kan jeg selv gøre?

Gode råd, hvis du har kræft

Om kost, fysisk aktivitet, samvær med andre og alternativ behandling.

Hvad kan du selv gøre


Opskrifter

Opskrifter

Hvad skal jeg spise, hvis jeg har kræft?

Opskrifter


Gå! Det er sundt

I denne artikel fra sundhedsmagasinet Iform, fortæller sundhedsekspert Chris MacDonald om de mange fordele ved at gå.  

Læs artikel


Mentale ressourcer og kræft

Når den samme negative tanke bliver ved med at komme op til overfladen, og man vender og drejer den igen og igen, kaldes det ruminering. Chris MacDonald fortæller her om, hvad man kan gøre for at komme ud af et negativt tankemønster.

Hvordan har søvn indflydelse på dit velbefindende?

Professor, dr. med.; cand. psych Bobby Zachariae forklarer om søvns indflydelse på fysisk og psykisk velbefindende. Derudover giver han gode råd til, hvordan du opnår en god og sund søvn.