Gå til sygdomsliste

Støt kræftsagen

Kun 3 pct. af vores indtægter
kommer fra det offentlige.
Dit bidrag er afgørende.

Sådan får du motion i hverdagen

Stå, leg, hop, dans – brug alle muligheder for at aktivere din krop.

Sådan får du bevægelse i hverdagen

Kom op at stå ved dit skrivebord med jævne mellemrum.

Rejs dig op

Stå op ved skrivebordet, hvis du har mulighed for det. At komme op at stå med jævne mellemrum aktiverer stofskiftet og hjælper med at stabilisere blodsukkeret og andre hormoner i kroppen. Det styrker også musklerne.

Gå mere hver dag

For hver kilometer du går, forbrænder du din vægt i kalorier. Så hvis du vejer 65 kg og går 5 km, forbrænder du 325 kalorier. Så særligt for dem, der ikke er til fitnesscenter eller hård træning, kan flere gåture gøre en stor forskel.

Tag cyklen på de korte ture

Hvis du cykler en time i roligt tempo, forbrænder du 250-300 kalorier - til sammenligning er der 260 kalorier i en Magnum-is. Desuden lever cyklister 4-5 år længere end personer, der ikke cykler.

Leg med dine børn

I kan løbe om kap, hoppe i trampolin, danse eller slås med lyssværd. Uanset legen får I alle de sundhedsmæssige gevinster af at få pulsen op.

Dyrk en sport

Det kan være badminton, fodbold, svømning, fægtning eller squaredance. Sporten er underordnet, bare du får pulsen op og træner musklerne.

 

Ta' cyklen Danmark

Læs mere om cykling og sundhed.

Tacyklen.dk

Leg på streg

Læs mere om bevægelse i skolen og børnehaven.

Legpaastreg.dk