Gå til sygdomsliste


Antallet af danskere, der vender hjem fra en solferie med en kedelig solskoldning i bagagen, er steget markant. I 2012 blev 27 pct. solskoldet på ferien, men i 2017 var det tal steget til 37 pct.


Solkampagnen stiler mod, at færre danskere bliver solskoldet på solferien. I år hjælper udlandet også til. Solkampagnen har bedt fem kendte musikere fra Frankrig, Thailand, Spanien, Italien og Grækenland om at skrive et sommerhit til danskerne på deres lokale sprog. På en drillende og humoristisk måde minder de os på at huske solbeskyttelse, når turen går til deres land.

’Help a Dane’ kampagnen bygger ovenpå indsatsen i 2017, hvor Solkampagnen lykkedes med at samle næsten 12.000 Help a Dane-ambassadører fra de fem kampagnelande. Derfor skal vi danskere ikke blive overraskede, hvis vi får ekstra opmærksomhed, når vi rammer liggestolene på feriedestinationerne.

Du kan læse mere om ’Help a Dane’ og høre de fem sange på www.helpadane.dk


Ny rapport: Danskernes solvaner på solferie i 2017

I denne rapport kortlægges danskernes holdninger og adfærd, når de er på solferie i udlandet. Selvom Solkampagnen siden 2007 har mindet danskerne om at huske solbeskyttelse på solferien, er danskernes solvaner desværre ikke blevet bedre, når de rejser sydpå. Faktisk er der siden 2012 sket en stigning i andelen af danskere, der solbader ofte eller udnytter enhver mulighed for at solbade, og flere end tidligere vender hjem med en solskoldning.

Se alle Solkampagnens rapporter her



"Som protektor for Solkampagnen er jeg glad for, at vi siden kampagnens start i 2007 har gjort store fremskridt. Både forældre, professionelle og frivillige tager i stigende grad ansvar for at lære danskerne sunde solvaner"

HKH Kronprinsesse Mary


Solkampagnens nyhedsbreve

Få Solkampagnens nyhedsmails med gode ideer og de seneste nyheder om solbeskyttelse. Nyhedsbrevene udsendes ca. 4 gange årligt.

Tilmeld dig nyhedsbrevene her