Gå til sygdomsliste

Råd og redskaber

Få inspiration og værktøjer til at gøre bevægelse og motion til en naturlig del af din hverdag under og efter en kræftsygdom.

Selvom du måske ikke kan det samme eller lige så meget som før, så prøv alligevel at bevæge dig så meget, du kan. Selv små perioder, hvor du står op eller bevæger dig, gør kroppen stærkere og bedre rustet til kræftbehandling, og det er med til at mindske de bivirkninger, behandlingen kan have.

Få mere bevægelse i din hverdag

Her er nogle gode råd til at tænke bevægelse ind i dine hverdagsrutiner:

  • Tag cyklen frem for bil eller bus
  • Parker bilen længst væk på parkeringspladsen
  • Stå op i stedet for at sidde, når det er muligt, brug f.eks. et hæve-sænkebord på arbejdet
  • Tag trappen i stedet for rulletrapper og elevatorer
  • Vælg en lydbog frem for en ”læsebog” og gå en tur
  • Gå eller tag cyklen i stedet for bilen, når du kan
  • Lav vasketøjs-squats: I stedet for bare at række ud efter et stykke vasketøj til tørresnoren, stiller du kurven på jorden. Når du skal samle et stykke tøj op, laver du en dyb knæbøjning, som om du skal sætte dig på en lille skammel, der står et stykke bag dig
  • Gå flere gange i stedet for at bruge en bakke, når du dækker bord
  • Bevæg dig ind i mellem, når du ser tv, f.eks. i fjernsynets reklamepauser. Rejs dig op og sæt dig ned 10 gange, lav høje knæløft, stå på et ben, sving med armene – find selv på andre muligheder!
Modelfoto. Et par går tur i en park med ryggen til i solskin

Det kan være en god idé at lave faste gå-aftaler med andre

Det hjalp mig at dyrke motion og få frisk luft hver dag.

Hvis det er muligt, så deltag i de træningsprogrammer, som Kræftens Bekæmpelse tilbyder. Du møder andre i samme båd, men i en situation hvor der fokus på sjov og aktivitet. Det gjorde SÅ meget godt for mig både mentalt og fysisk.

Kræftpatient

Motion og træning

Hvis du dyrker motion i forvejen, kan du fortsætte på samme niveau, som før du fik kræft, hvis lægen siger god for det – og hvis du kan overkomme det. Hvis du ikke motionerede, før du fik kræft, er det en god idé at arbejde på at få motion ind i din hverdag. Disse råd kan måske motivere dig: 

  • Begynd på et roligt niveau, så du kan overskue det og bevare motivationen. Når du føler dig klar til det, kan du skrue stille og roligt op for mængden
  • Lav faste gå-aftaler med andre
  • Brug elektronikken, hvis det motiverer dig, f.eks. en skridttæller eller en app, der tæller kilometer og tid
  • Brug naturen, rør dig i det fri. Lav balanceøvelser på rødder, ræk op efter grene og lav styrketræning på træstammer, der ligger på jorden
  • Skriv ned, hvad du laver hver dag, f.eks. i et enkelt skema. Skriv også gerne ned, hvordan du havde det før og efter motionen. På den måde kan du både følge processen og din udvikling, som kan motivere dig selv på dage, hvor energi og humør er i bund
Ditliv kursus – få redskaber til bevægelse og motion

’Ditliv’ er et gratis kursustilbud til dig, der har kræft, eller er pårørende til en kræftpatient. På kurset får du inspiration til, hvordan du ved at arbejde med de fire områder kost, bevægelse, søvn og tanker kan sætte en positiv spiral i gang i din hverdag. Kurset foregår i din lokale kræftrådgivning. Læs mere og find et kursus nær dig:

Ditliv kursus

Video: Øvelser, du kan lave derhjemme

Øvelsesprogram med fem fysiske øvelser og en afspænding. Med bevægelsespædagog Søren Ekman:

Øvelser for hele kroppen

Træning med fysioterapeut, Line Papuga:

Træningsøvelser

Video: Sådan laver du bækkenbundsøvelser

Øvelsesprogram til at få en stærkere bækkenbundsmuskulatur.

Bækkenbundsøvelser for mænd

Video: Yogaøvelser du kan lave hjemme

Se simple yogaøvelser med fokus på åndedrættet og på at strække ud:

Yogaøvelser

Motionstilbud

Krop & Kræft er et træningstilbud til kræftpatienter i kemoterapi, som findes på en lang række hospitaler. Hør lægerne på dit hospital om muligheden for at deltage i Krop & Kræft-træningsprogrammet.

Du kan også høre din lokale kræftrådgivning, om de tilbyder holdtræning: 

Kræftrådgivninger


Læs alt om fysisk aktivitet

Fysisk aktivitet - forsiden

 
Få hjælp af en rådgiver

Har du eller en af dine nærmeste kræft, kan du få gratis hjælp:

   

Rådgivning