Gå til sygdomsliste

Mentale redskaber

Du kan bruge mentale teknikker som visualisering og meditation til at håndtere smerter og afhjælpe angst. Mange oplever, at mentale redskaber og tro kan bidrage til at øge livskvaliteten, når man er i behandling for kræft.

Kvinde i gul jakke, der står under et træ

Tro og mentale teknikker som meditation og visualisering kan hjælpe dig til at finde ro og skabe fokus under et krævende sygdomsforløb.

Her kan du læse om udvalgte mentale redskaber i forbindelse med kræft:

Meditation og mindfulness

Meditation er en øvelse eller en teknik, man kan bruge til at opnå indre ro, klarhed eller nærværende opmærksomhed. Der findes forskellige former for meditation. Undersøgelser viser, at mindfulness har en positiv effekt på angst og depression i forbindelse med kræft. Læs mere:

Meditation


MediYoga, som kan styrke kroppen til at hele

MediYoga er en blid form for yoga, som er særligt udviklet til mennesker med fysiske udfordringer. Yoga kan have en positiv effekt på stress og angst. For nogle kan MediYoga bidrage til at forbedre livskvaliteten, når man har kræft. Læs mere:

MediYoga og kræft


Visualisering

Når man visualiserer, bruger man sin forestillingsevne helt målrettet til at danne bestemte billeder, og teorien er, at man derved kan påvirke sin krop og sundhed i en ønsket retning. Visualisering kan bl.a. bruges til at mindske smerter. Læs mere:

Visualisering


Troens betydning, hvis man har kræft

For nogle kan troen på noget større give mod og styrke til at håndtere livet med en kræftsygdom. Undersøgelser tyder på, at kræftpatienter med et religiøst tilhørsforhold oplever mindre angst og giver udtryk for større håb. Læs mere:

Tro, religiøsitet og kræft


Qigong og Tai Chi

Qigong og Tai Chi er fysiske øvelser, der kombinerer bevægelse, meditation og åndedrætsteknikker. Mindre undersøgelser blandt patienter med brystkræft tyder på, at Tai Chi kan hjælpe mod kvalme, træthed og depression. Læs mere:

Qigong og Tai Chi


Øget livskvalitet under kræftbehandlingen

Undersøgelser tyder på, at mindfulness meditation kan mindske angst og depression blandt kræftpatienter.

Prøv mindfulnessøvelser på Ditliv

App med beroligende musik og højtlæsning

Et kræftforløb indebærer ofte en del ventetid, både derhjemme og på sygehuset. For nogle er det afslappende at tage et par høretelefoner i ørerne og lytte til noget, som afleder tankerne. I denne app er der samlet musik, fuglestemmer og højtlæsning af eventyr og digte.

Fifi.dk


Læs også:

Fysisk aktivitet for kræftpatienter
Få idéer til, hvordan du kan gøre fysisk aktivitet til en naturlig del af hverdagen.

Alternative behandlingsformer
Om f.eks. akupunktur, homøopati og musikterapi.

 

Rådgivning

Ring til Kræftlinjen, skriv til Brevkassen eller find den nærmeste kræftrådgivning.

Vores rådgivningstilbud


Livet med kræft

Livet med kræft

Om psykiske reaktioner, familie, seksualitet og arbejde.

Hvis du har kræft


Opret en profil på cancerforum og mød andre patienter og pårørende, som du kan dele tanker og erfaringer med.