Gå til sygdomsliste

Rør dig godt

Det er godt for både krop og sind at røre sig hver dag, også når du har kræft. Bevægelse og motion giver energi, bedre humør og styrker kroppen – og du behøver ikke at gennemføre en ironman for at få den gode effekt.

Video om motion

Se video: Chris MacDonald fortæller om, hvordan du kan få motion og bevægelse ind i din hverdag.

At bruge kroppen styrker dig. Er du i behandling for kræft, ruster det kroppen bedre til kemobehandling og er med til at mindske bivirkningerne. Samtidig gør det, at du sover bedre om natten og føler dig mindre træt om dagen. Humøret bliver bedre og energien større.

Motion og bevægelse er godt – også når du har kræft. Og det bedste ved det er måske, at der er en god grund til at vi i Ditliv kalder det ’rør dig godt’ frem for ’træn godt’. Det er nemlig ikke kun hård træning, men også helt almindelige hverdagsaktiviteter og motion, der gør dig godt. Al bevægelse tæller.

Her på siderne kan du læse mere om, hvad det vil sige at røre sig godt under og efter kræft. Du kan også få gode råd og redskaber til at få mere bevægelse i din hverdag.

7 gode grunde til at bevæge sig:

Bevægelse:

  1. Ruster kroppen til kemoterapi og mindsker bivirkninger og senfølger
  2. Giver mere energi og mindre træthed
  3. Regelmæssig motion og bevægelse hjælper også mod den udprægede træthed (fatigue), som mange kræftramte oplever
  4. Giver større kropsbevidsthed. Du får en bedre fornemmelse for din krops signaler og genvinder kendskab til din krop, som den er nu
  5. Forebygger angst og depression
  6. Giver bedre humør og livskvalitet
  7. Dæmper symptomer på stress og styrker muskelmassen. Giver derfor større ro og styrke til at komme dig under og efter kræft
 

Hvad kan jeg selv gøre?

Gode råd, hvis du har kræft

Om kost, fysisk aktivitet, samvær med andre og alternativ behandling.

Hvad kan du selv gøre


Opskrifter

Opskrifter

Hvad skal jeg spise, hvis jeg har kræft?

Opskrifter


Gå! Det er sundt

I denne artikel fra sundhedsmagasinet Iform, fortæller sundhedsekspert Chris MacDonald om de mange fordele ved at gå.  

Læs artikel


Mentale ressourcer og kræft

Når den samme negative tanke bliver ved med at komme op til overfladen, og man vender og drejer den igen og igen, kaldes det ruminering. Chris MacDonald fortæller her om, hvad man kan gøre for at komme ud af et negativt tankemønster.

Hvordan har søvn indflydelse på dit velbefindende?

Professor, dr. med.; cand. psych Bobby Zachariae forklarer om søvns indflydelse på fysisk og psykisk velbefindende. Derudover giver han gode råd til, hvordan du opnår en god og sund søvn.