Gå til sygdomsliste

Afspænding

Hvis du føler dig stresset, har mange bekymringer eller føler dig træt i hverdagen, så kan du anvende afspænding som et redskab til at få ny energi og velvære. Du kan finde konkrete øvelser her på siden.

Afspænding dækker over forskellige teknikker, som hjælper dig med at slappe fuldstændig af og slippe spændinger i hele kroppen. Du kan både anvende længere og dybe afspændingsøvelser samt korte og enkle øvelser. Hvis du udfører afspænding regelmæssigt, kan det nemmest få en positiv betydning i dit liv. Du kan f.eks. bruge afspænding til at falde lettere i søvn eller som en god måde at få en pause i løbet af dagen.

Dyb afspændingsøvelse

Nedenfor kan du lytte til eller læse en guidet øvelse i kropsopmærksomhed. Formålet er, at du opnår fysisk og mental afspænding. Du skal følge øvelsens instruktioner mens du er opmærksom på din krop og dit sind. Ved at være i nuet og registrere det du føler samt acceptere det, får du fornyet energi til resten af dagen.

Hent den dybe afspændingsøvelse som mp3 (19 MB)

Læs instruktionerne til en dybere afspændingsøvelse

Enkel afspændingsøvelse

Nedenfor kan du lytte til eller læse en guidet øvelse i kropsopmærksomhed. Øvelsen kan anvendes hvis du har brug for en pause i hverdagen. Følg øvelsens instruktioner og gear ned, så du kan lade op til resten af dagen.

Afspænding på lokale kræftrådgivninger

Det kan være en god idé at prøve afspænding med en instruktør eller lytte til en lydfil de første gange, så du kan lære teknikkerne. Du har mulighed for at gå til afspændingskurser på flere af Kræftens Bekæmpelses kræftrådgivninger landet over. Her kan du se, om der er et tilbud nær dig:

Kræftrådgivningernes kalender

Afspænding hjælper mod angst og depression

Det er veldokumenteret, at afspænding har en positiv effekt på angst og depression. Et forsøg blandt kræftpatienter med tyk- og endetarmskræft, der gennemgik et 10-ugers undervisningsforløb i afspænding, har bl.a. vist, at deltagerne oplevede mindre angst og bedre livskvalitet.

Læs også her:

Yoga

Yoga kan have en positiv effekt på både søvn og kræftrelateret træthed.

Visualisering
Visualisering er en teknik, hvor man under en dyb afspænding fremkalder bestemte indre billeder og sansninger. Det kan afhjælpe nogle af de psykiske følger, man kan opleve under en kræftsygdom, som f.eks. stress.

 

Hvad kan jeg selv gøre?

Gode råd, hvis du har kræft

Om kost, fysisk aktivitet, samvær med andre og alternativ behandling.

Hvad kan du selv gøre


Opskrifter

Opskrifter

Hvad skal jeg spise, hvis jeg har kræft?

Opskrifter


Gå! Det er sundt

I denne artikel fra sundhedsmagasinet Iform, fortæller sundhedsekspert Chris MacDonald om de mange fordele ved at gå.  

Læs artikel


Mentale ressourcer og kræft

Når den samme negative tanke bliver ved med at komme op til overfladen, og man vender og drejer den igen og igen, kaldes det ruminering. Chris MacDonald fortæller her om, hvad man kan gøre for at komme ud af et negativt tankemønster.

Hvordan har søvn indflydelse på dit velbefindende?

Professor, dr. med.; cand. psych Bobby Zachariae forklarer om søvns indflydelse på fysisk og psykisk velbefindende. Derudover giver han gode råd til, hvordan du opnår en god og sund søvn.