Gå til sygdomsliste

Mentale ressourcer og kræft

For mange er det en stor omvæltning at få en kræftdiagnose – både fysisk og psykisk. Hverdagen væltes omkuld, og man skal lære at begå sig i den nye virkelighed, man står midt i.

Mange oplever at søge efter en mening med livet og mening med, at netop de er blevet ramt af sygdommen. Nogle mærker en følelse af ensomhed og magtesløshed. Man kan også få trang til at lave omprioriteringer i livet, så man kun bruger tid, på det, man finder meningsfuldt. Måske oplever du at være bedre til at sætte pris på livets små og store glæder og ikke hænge dig så meget i dagligdagens småproblemer.

Video om følelser

Se video: Professor Bobby Zachariae fortæller om, hvordan du kan arbejde med at rumme både negative og positive følelser, og hvordan netværket kan støtte bedst muligt.

Fokus på det mulige

Som patient eller pårørende handler det ikke om at søge at finde det positive i sygdommen, men om at mindske sygdommens magt over dit liv. Dette kan du gøre ved, at fokusere på det, der er ønskeligt og muligt, frem for at fokusere på det du ikke kan. Dette kræver selvfølgelig tilvænning og øvelse.

Hvis du har brug for at tale med andre om dine tanker og følelser, findes der flere tilbud du kan benytte dig af. Du kan enten kontakte din lokale kræftrådgivning, eller ringe til kræftlinjen, hvor rådgivere og psykologer er klar til vejlede og hjælpe dig.

Læs mere her:

Når tankerne kører i ring - rumination
Når vores tanker bliver ved med at køre i ring, og vi kan have svært ved at komme ud af de negative tanker og tilbage til vores mere nuancerede tanker kaldes det ruminering.

Råd og redskaber
Få idéer og redskaber til at arbejde med dine tanker.

Læs mere under 'Hjælp og Viden' på cancer.dk:

Her finder du mere viden, som du kan bruge, hvis du vil arbejde med at styrke dine mentale ressourcer, samt viden om alternative behandlingsformer som f.eks. meditation og musikterapi:

Psykiske reaktioner på en kræftdiagnose

Alternative behandlingsformer

 

Hvad kan jeg selv gøre?

Gode råd, hvis du har kræft

Om kost, fysisk aktivitet, samvær med andre og alternativ behandling.

Hvad kan du selv gøre


Opskrifter

Opskrifter

Hvad skal jeg spise, hvis jeg har kræft?

Opskrifter


Gå! Det er sundt

I denne artikel fra sundhedsmagasinet Iform, fortæller sundhedsekspert Chris MacDonald om de mange fordele ved at gå.  

Læs artikel


Mentale ressourcer og kræft

Når den samme negative tanke bliver ved med at komme op til overfladen, og man vender og drejer den igen og igen, kaldes det ruminering. Chris MacDonald fortæller her om, hvad man kan gøre for at komme ud af et negativt tankemønster.

Hvordan har søvn indflydelse på dit velbefindende?

Professor, dr. med.; cand. psych Bobby Zachariae forklarer om søvns indflydelse på fysisk og psykisk velbefindende. Derudover giver han gode råd til, hvordan du opnår en god og sund søvn.