Tilgængelighedserklæring
Her kan du læse, hvordan Kræftens Bekæmpelse lever op til reglerne om, at alle skal kunne bruge webshoppen. Lige nu gælder det kun webshoppen, på længere sigt vil det gælde alle sites under cancer.dk.
Kræftens Bekæmpelse forpligter sig til at gøre webstedet www.cancer.dk/webshop tilgængeligt jævnfør Lov om tilgængelighed for produkter og tjenester. Tilgængelighedserklæringen dækker i første omgang kun webshoppen, men vil senere på året blive udvidet til at dække de øvrige digitale tjenester hos Kræftens Bekæmpelse:
Om overholdelse af webtilgængelighed
Som tjenesteudbyder skal man angive, i hvilket omfang ens websted overholder kravene til webtilgængelighed, som de fremgår af den harmoniserede standard EN 301 549. Status skal udelukkende afspejle det indhold, som er omfattet af loven.
Overholdelsesstatus kan være én af disse tre:
- Webstedet overholder loven fuldt ud
- Webstedet overholder loven delvist (overholder de fleste krav)
- Webstedet overholder ikke loven (overholder ikke de fleste krav)
Tjenesteudbyderen oplyser for cancer.dk/webshop: Webstedet overholder loven delvist.
Evalueringsrapport
Der er udarbejdet en ekstern evalueringsrapport, som danner grundlaget for denne tilgængelighedserklæring.
Ikke-tilgængeligt indhold
Al ikke-tilgængeligt indhold på cancer.dk/webshop er blevet kategoriseret. Under hver kategori kan der være en række emner, som vises med overskrifter og en forklarende tekst. Et emne kan f.eks. være manglende alternative tekster.
Ting der ikke overholder webtilgængelighedsloven
Der er i evalueringsrapporten fundet nedenstående problemer med tilgængelighed, som endnu ikke er løst. Planen for at udbedre dem er beskrevet i afsnittet 'Planer for at rette op på manglerne'.
Tjek ud flow
I tjek ud flowet er fundet følgende problemer i forhold til tilgængelighed:
Tilgængelighedsproblemet påvirker følgende målgrupper:
- Skærmlæserbrugere
- Personer med nedsat syn
- Personer uden hørelse
Relation til EN-krav:
- 9.1.1.1
Tilgængelighedsproblemet påvirker følgende målgrupper:
- Skærmlæserbrugere
- Personer med nedsat syn
Relation til EN-krav:
- 9.4.1.2
Tilgængelighedsproblemet påvirker følgende målgrupper:
- Skærmlæserbrugere
- Personer med nedsat syn
- Personer med kognitive udfordringer
Relation til EN-krav:
- 9.3.3.3
Tilgængelighedsproblem
Det er ikke forklaret, hvad ”*” ud for felterne betyder (at de er påkrævede). Desuden formidles ”*”-markeringen ikke til understøttende hjælpemidler.
Tilgængelighedsproblemet påvirker følgende målgrupper:
- Skærmlæserbrugere
- Personer med nedsat syn
- Personer med kognitive udfordringer
Relation til EN-krav:
- 9.1.3.1
- 9.2.4.6
Tilgængelighedsproblemet påvirker følgende målgrupper:
- Skærmlæserbrugere
- Personer med nedsat syn
- Personer med begrænset rækkevidde
- Personer med begrænset manipulation og styrke
- Personer med kognitive udfordringer
Relation til EN-krav:
- 9.1.1.1
- 9.2.4.4
- 9.4.1.2
Tilgængelighedsproblemet påvirker følgende målgrupper:
- Skærmlæserbrugere
Personer med nedsat syn - Personer uden hørelse
Relation til EN-krav:
- 9.1.1.1
Tilgængelighedsproblemet påvirker følgende målgrupper:
- Skærmlæserbrugere
Relation til EN-krav:
- 9.4.1.3
Billedfremviser/billedkarrusel
I billedfremviseren/billedkarrusellen er der fundet følgende problemer i forhold til tilgængelighed:
Tilgængelighedsproblemet påvirker følgende målgrupper:
- Skærmlæserbrugere
- Personer med nedsat syn
- Personer med begrænset rækkevidde
- Personer med begrænset manipulation og styrke
Relation til EN-krav:
- 9.1.3.2
- 9.2.4.3
Tilgængelighedsproblemet påvirker følgende målgrupper:
- Skærmlæserbrugere
- Personer med nedsat syn
Relation til EN-krav:
- 9.1.1.1
- 9.4.1.2
Tilgængelighedsproblem:
- Billedfremviserens "Dashboard"-knapper har engelske tilgængelige navne, men er ikke sprogopmærket til at være på engelsk
Problemet påvirker følgende målgrupper:
- Skærmlæserbrugere
Relation til EN-krav:
- 9.3.1.2
Tilgængelighedsproblemet påvirker følgende målgrupper:
- Personer med begrænset rækkevidde
- Personer med begrænset manipulation og styrke.
Relation til EN-krav:
- 9.2.1.1
Tilgængelighedsproblem:
- Karrusellens 'Frem'- og 'Tilbage'-knapper formidler visuelt, om de er deaktiveret eller ej. Dette formidles ikke programmatisk
Tilgængelighedsproblemet påvirker følgende målgrupper:
- Skærmlæserbrugere
Relation til EN-krav:
- 9.1.3.1
- 9.4.1.2
Tilgængelighedsproblem:
- Karrusellens kort, der er delvist skjult, kan tilgås både med skærmlæsere og tastatur, uden at karrusellen scroller visuelt til kortet
Tilgængelighedsproblemet påvirker følgende målgrupper:
- Skærmlæserbrugere
- Personer med nedsat syn
- Personer med begrænset rækkevidde
- Personer med begrænset manipulation og styrke
- Personer med kognitive udfordringer
Relation til EN-krav:
- 9.1.3.2
- 9.2.4.3
Tilgængelighedsproblem:
Produktbillederne - både de store og de små thumbnails under det store billede - er interaktive, men de:
- Mangler en programmatisk rolle, som interaktive elementer
- Formidler ikke programmatisk, at de åbner en billedfremviser
- Er ikke tilgængelige med tastatur
- Mangler tilgængelige navne
Tilgængelighedsproblemet påvirker følgende målgrupper:
- Skærmlæserbrugere
- Personer med nedsat syn
- Personer med begrænset rækkevidde
- Personer med begrænset manipulation og styrke
- Personer med kognitive udfordringer
Relation til EN-krav:
- 9.1.3.2
- 9.2.4.3
Søgning/søgeresultater
I forbindelse med søgning/søgeresultater er fundet følgende tilgængelighedsproblemer:
Tilgængelighedsproblemet påvirker følgende målgrupper:
- Skærmlæserbrugere
Relation til EN-krav:
- 9.4.1.3
Tilgængelighedsproblem:
- "Din søgning gav ingen resultater"-beskeden bliver ikke annonceret til understøttende hjælpemidler
Tilgængelighedsproblemet påvirker følgende målgrupper:
- Skærmlæserbrugere
Relation til EN-krav:
- 9.4.1.3
Accordions
I forbindelse med accordions er der fundet følgende tilgængelighedsproblemer:
Tilgængelighedsproblemer:
Accordions består af H3-overskrifter inddelt i kategorier, der også består af H3-overskrifter
Tilgængelighedsproblemet påvirker følgende målgrupper:
- Skærmlæserbrugere
Relation til EN-krav:
- 9.1.3.1
Tilgængelighedsproblem:
Enkelte steder er alt indhold i de sammenfoldede accordions under "Ofte stillede spørgsmål"-afsnittet med i læserækkefølgen
Tilgængelighedsproblemet påvirker følgende målgrupper:
- Skærmlæserbrugere
Relation til EN-krav:
- 9.1.3.2
Generelt/på de fleste sider
Der er fundet følgende generelle tilgængelighedsproblemer på de fleste sider:
Tilgængelighedsproblem:
Ved zoom eller mindre skærmstørrelser vil:
- burgermenu-knappen i sidehovedet blive afskåret
- dele af det tekstlige indhold i "USP"-listen i sidehovedet forsvinde
Tilgængelighedsproblemet påvirker følgende målgrupper:
- Personer med nedsat syn
Relation til EN-krav:
- 9.1.4.4
- 9.1.4.10
Tilgængelighedsproblemet påvirker følgende målgrupper:
- Personer med nedsat syn
- Personer uden farveopfattelse
Relation til EN-krav:
- 9.1.4.11
Tilgængelighedsproblem:
- "About the Danish Cancer Society"-linket i bunden af sidefoden er på engelsk, men mangler programmatisk angivelse af sprog.
Tilgængelighedsproblemet påvirker følgende målgrupper:
- Skærmlæserbrugere
Relation til EN-krav:
- 9.3.1.2
PDF-dokumenter:
Der er identificeret flere tilgængelighedsproblemer i PDF-dokumenterne, f.eks.:
- Dokumenter har forkert eller ingen dokumentstruktur, hvilket gør dem utilgængelige for skærmlæsere og andre hjælpemidler
- Der er en del problemer med for dårlige kontraster mellem tekster og baggrunde, hvilket giver problemer for personer med nedsat syn eller manglende farveopfattelse
- Nogle links og knapper mangler tilgængelige navne eller er forkert mærket, hvilket gør navigationen forvirrende for brugere med hjælpemidler
Ikke omfattet af loven
PDF-dokumenter, der er udarbejdet tidligere end den 28.6.2025, er ikke omfattet af loven.
Uforholdsmæssig stor byrde
Intet at angive.
Planer for at rette op på manglerne
I sidste kvartal af 2025 vil vi fokusere på de fejl, der er ved zoom, accordions og tjek ud flow'et.
De problemer, der er med billedefremviseren på produktdetaljesiderne, er relateret til et tredjepartsværktøj, hvor vi har selv har begrænsede muligheder for at lave rettelser. Vi henvender os derfor til leverandøren og forelægger dem vores testresultater og de fejl, der er fundet.